پپیش بینی و ارزیابی ارتباط دبی رودخانه در ایستگاه های هیدرومتریک متوالی با استفاده از روش های ترکیبی GPR-EEMD (مطالعه موردی: رودخانه هوستونیک)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیش بینی دقیق دبی در رودخانه ها، از مهم ترین مولفه های فرآیندهای هیدرولوژیکی و هیدرولیکی در مدیریت منابع آب، به ویژه در اتخاذ تدابیر مناسب در مواقع خشکسالی و بروز سیلاب است. در این تحقیق از تابع موجک و تجزیه مد تجربی یکپارچه که از ابزارهای محاسبات نرم محسوب می شوند، جهت استخراج ویژگی های سری زمانی استفاده گردیده و کارایی مدل های موجک- گوسین (DWT- GPR) و تجزیه مد تجربی یکپارچه- گوسین (EEMD- GPR) برای پیش بینی دبی بین سه ایستگاه متوالی رودخانه هوستونیک، واقع در آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور در گام اول، مقدار دبی ایستگاه پایین دست، توسط ایستگاه های بالادست با استفاده از مدل رگرسیون فرایند گاوسی پیش بینی شده است. سپس سری های زمانی دبی و اشل توسط تبدیل موجک و تجزیه مد تجربی یکپارچه به زیرسری هایی تجزیه گشته و این زیرسری ها جهت شبیه سازی رابطه دبی- اشل وارد مدل رگرسیون فرایند گاوسی شدند. همچنین تاثیر هر یک از زیرسری های روش تجزیه مد تجربی یکپارچه (Residual and  IMFs) در نتایج پیش بینی، بررسی گردید. مشاهده گردید که ناکارآمدترین زیرسری در تجزیه مد تجربی یکپارجه، زیرسری باقیمانده (Residual) می باشد. نتایچ حاکی از آن است که روش های ترکیبی موجک (DWT- GPR) و تجزیه مد تجربی یکپارچه (EEMD- GPR) تا حدود زیادی باعث بهبود نتایج گردیدند. به عنوان نمونه،برای مرحله آزمون مدل برتر پیش بینی دبی ایستگاه دوم، مدل تلفیقی تجزیه مد تجربی یکپارچه- گوسین 74/0DC= را به 80/0DC= و مدل تلفیقی موجک- گوسین 74/0DC= را به 83/0DC= ارتقاء داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
2473 تا 2485
لینک کوتاه:
magiran.com/p2098990 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!