اثر کشت مخلوط افزایشی با زیره سبز (Cuminum cyminum L.) بر کنترل علف های هرز و عملکرد بالنگوی شهری (Lallemantia iberica Fischer & C.A. Meyer)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

چندکشتی به دلیل شباهت ساختاری به اکوسیستم های طبیعی از نظر تنوع گونه ای و پایداری زیستی، مورد توجه اکولوژیست ها قرار گرفته و موجب افزایش تولید، حفظ حاصلخیزی و کنترل فرسایش خاک و بهره برداری بهینه از منابع محیطی موجود می شود. از این رو، به منظور ارزیابی اثر کشت مخلوط بالنگوی شهری (Lallemantia iberica Fischer & C.A. Meyer) و زیره سبز (Cuminum cyminum L.)  بر کنترل علف های هرز و عملکرد بالنگوی شهری، آزمایشی در سال زراعی 93-1392 در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز به صورت فاکتوریل بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار انجام شد. کنترل کامل (a1) و عدم کنترل علف های هرز (a2) به عنوان فاکتور اول و سیستم های مختلف کشت شامل کشت خالص بالنگوی شهری (b1)، کشت خالص زیره سبز (b2) و کشت مخلوط افزایشی با نسبت های 20% بالنگوی شهری و 100% زیره سبز (b3)، 40% بالنگوی شهری و 100% زیره سبز (b4) و 60% بالنگوی شهری و 100% زیره سبز (b5) به عنوان فاکتور دوم در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که زیست توده علف های هرز در الگوی کشت 100 به 20 زیره سبز- بالنگوی شهری کم تر از کشت خالص بالنگوی شهری بود. بیش ترین عملکرد بیولوژیکی، عملکرد دانه و شاخص برداشت بالنگوی شهری به کنترل کامل علف های هرز در کشت خالص اختصاص داشت. عدم کنترل علف های هرز در کشت مخلوط 100 به 20 زیره سبز- بالنگوی شهری به تولید کم ترین زیست توده و عملکرد دانه بالنگوی شهری منجر شد و کم ترین شاخص برداشت بالنگوی شهری با کشت مخلوط 100 به 40 زیره سبز- بالنگوی شهری در شرایط عدم کنترل علف های هرز به دست آمد. نسبت برابری زمین در الگوهای کشت مخلوط بیش تر از یک بود. بالاترین نسبت برابری زمین (به میزان 4/1) و مجموع ارزش نسبی (به میزان 94/0) به کشت مخلوط 100 به 60 زیره سبز- بالنگوی شهری در شرایط عدم کنترل علف های هرز مربوط بود. کم ترین LER و RVT نیز در شرایط عدم کنترل علف های هرز و در الگوی کشت 100 به 20 زیره سبز- بالنگوی شهری به دست آمد. پس می توان گفت که کشت مخلوط افزایشی زیره سبز- بالنگوی شهری، به ویژه در شرایط عدم کنترل علف های هرز، نسبت به تک کشتی هر یک از دو گیاه برتری داشته و ضمن ایجاد تنوع و پایداری تولید و مهار علف های هرز مزرعه، کارایی استفاده از زمین را نیز افزایش می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1497 تا 1510
لینک کوتاه:
magiran.com/p2107263 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!