مقایسه ی نتایج عمل جراحی Single Anastomose Sleeve Jejunal (SASJ) Bypass با Classic Gastric Bypass در بیماران چاق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

چاقی و بیماری های مرتبط با آن، یک نگرانی بزرگ است. موثرترین روش درمان چاقی، جراحی است. Single anastomose sleeve jejunal (SASJ)، روش جدیدی است که در بیماران با دلایل خاص انجام می شود. هدف از انجام این مطالعه، مقایسه ی این روش جراحی با بای پس کلاسیک در دوره ی پی گیری 6 ماهه بود.

روش ها:

50 بیمار که در قالب یک مطالعه ی هم گروهی، طی دو سال به درمانگاه های جراحی چاقی مراجعه کرده بودند، به صورت غیر تصادفی در دو گروه 25 نفری تحت جراحی بای پس کلاسیک و SASJ قرار گرفتند. عوامل سن، جنس، قد، وزن پایه، شاخص توده ی بدنی،آلبومین سرم و هموگلوبین گلوکولیزه در زمان پایه، یک ماه، سه ماه و شش ماه بعد از جراحی با هم مقایسه شدند.

یافته ها:

بیماران دو گروه از نظر سن، جنس، قد، شاخص توده ی بدنی پایه، هموگلوبین A1C، آلبومین و وزن اضافی (050/0 < P) مشابه بودند. هر دو گروه به طور معنی داری طی شش ماه پس از جراحی وزن از دست دادند که مقایسه ی بین آن ها تفاوت معنی داری را از نظر درصد وزن اضافی از دست رفته، شاخص توده ی بدنی، هموگلوبین A1C و آلبومین نشان نداده است (050/0 < P). میانگین درصد وزن اضافی از دست رفته در گروه SASJ شش ماه پس از جراحی، 54/54 بود که در مقایسه با گروه دیگر (54/50) بیشتر بود.

نتیجه گیری:

روند کاهش وزن در گروه SASJ شبیه به گروه بای پس کلاسیک بود. با توجه به قابل برگشت بودن این روش و قابلیت پی گیری با اندوسکوپی، این روش می تواند در مواردی به دلایل خاص استفاده شود. مطالعات بیشتر با طول دوره ی پی گیری طولانی تر توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2109535 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!