از نسیان تا آلزایمر: مروری بر دیدگاه های طب سنتی ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

بیماری آلزایمر، از دلایل اصلی دمانس بوده و از علایم آن کاهش حافظه و ایجاد فراموشی است. از دیدگاه طب سنتی ایرانی، نسیان با آلزایمر و اختلالات حافظه مشابهت نسبی دارد. بر آن شدیم تا علل نسیان و راهکارهای پیشگیری و درمان آن را از دیدگاه متفاوت و قابل تامل طب سنتی ایرانی، مرور کنیم.

مواد و روش ها:

جستجو با کلیدواژه نسیان و فراموشی در قسمت بیماری های راس از کتب مرجع طب سنتی ایرانی، مانند قانون ابن‏سینا، الحاوی رازی، طب اکبری حکیم ارزانی، اسباب و علل نفیس‏بن‏عوض کرمانی، اکسیر اعظم حکیم اعظم‏خان چشتی، ذخیره خوارزمشاهی سید اسماعیل جرجانی و در موتورهای Google Scholar, PubMed, Scopus, SID, و ScienceDirect با کلیدواژه‏های Nesian Alzheimer, Traditional Persian Medicine, انجام شد.

یافته ها:

بیشترین علت نسیان به خصوص در فساد ذکر، غلبه سردی و تری است. همچنین طب سنتی ایرانی، در هر دو جنبه پیشگیری و درمان نسیان، برای رعایت اصول حفظ سلامتی و تغذیه اهمیت زیادی قایل است.

نتیجه گیری:

با وجود انتساب شناسایی بیماری آلزایمر به قرن بیستم میلادی، دانشمندان برجسته ایرانی مانند ابن‏سینا، رازی و سید اسماعیل جرجانی قرن ها قبل به معرفی و ارایه راهکارهای درمانی برای این بیماری پرداخته اند. با مطالعه روی علایم و نشانه های آلزایمر، انواعی از نسیان با این بیماری می‏تواند مطابقت نسبی داشته باشد. در طب سنتی ایرانی، روش ها و گیاهان دارویی با ارزشی هست که مطالعات جدید انجام شده بر روی آن ها تاثیرات مفیدشان را بر پیشگیری از آلزایمر ثابت کرده است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
137
لینک کوتاه:
magiran.com/p2111849 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!