ارزیابی احساس امنیت شهری با رویکرد پایدار ملی (موردمطالعه: استان کردستان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امنیت پیش زمینه یک اجتماع سالم و بسترساز توسعه جوامع انسانی است. سعادت یک اجتماع در گرو حفظ و بقاء امنیت و احساس ناشی از آن است. در این میان، ضرورت پرداختن به موضوع امنیت شهری از آنجایی مهم می شود که وابستگی متقابل میان امنیت و توسعه اجتناب ناپذیر است. امنیت زمینه ساز و بستر توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است. ازاین رو، پژوهش حاضر با هدف سنجش امنیت شهر در شهرستان های استان کردستان و تعیین عوامل موثر بر ناامنی فضاهای شهری این استان صورت گرفته است.

روش

روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش‎شناسی، توصیفی بوده که جامعه آماری شامل 1016947 نفر جمعیت بالای 20 سال استان کردستان است. با استفاده از روش نمونه‎گیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه 384 نفر برآورد شده است و برای شناسایی ابعاد احساس امنیت از ابزار پرسشنامه استفاده شده که با احصاءء 23 مولفه در قالب 4 بعد جانی، ناموسی، اقتصادی و اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفته است.

یافته‎ ها: 

یافته‎های پژوهش نشان می‎دهد که با افزایش ناهمگنی بین شهرستان ها، مقدار ماتریس شباهت شاخص‎های امنیت افزایش می یابد. همچنین، ابعاد احساس امنیت که مهمترین بخش پژوهش در احصاء نتایج پژوهش است، امنیت ناموسی دارای بیشترین میانگین و همچنین، کمترین مقدار میانگین مربوط به امنیت جانی است.

نتیجه ‎گیری: 

نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد شهرستان های بانه و بیجار بر اساس شاخص های پژوهش، در وضعیت مطلوب امنیت شهری هستند و شهرستان های مریوان، دهگلان و سروآباد در وضعیت نامطلوب امنیت شهری قرار دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
140 تا 159
لینک کوتاه:
magiran.com/p2113316 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!