تاثیر رفتارهای منفعت طلبانه مدیران بر بروز رفتارهای انحرافی کارکنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ظهور رفتارهای منفعت طلبانه در سازمان های دولتی باعث ایجاد محیط کاری تفرقه افکن و مخرب خواهد شد و آثار منفی فزاینده ای بر سازمان دارد. یکی از مهمترین گونه از این رفتارها، رفتارهای سیاسی مدیران است که واکنش های منفی کارکنان را به همراه داشته و منجر به افزایش هزینه های سازمانی می گردد.

روش :

 این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت روش یک تحقیق توصیفی- پیمایشی می باشد. برای انتخاب نمونه تحقیق با استفاده از جدول مورگان تعداد 306 نفر از یکی از سازمان های نظامی و بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه های استاندارد می باشد. روایی محتوایی پرسشنامه های تحقیق توسط اساتید خبره و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار لیزرل استفاده شده است.

یافته ها

نتایج نشان دادند که رفتارهای سیاسی مدیران بر بروز رفتارهای انحرافی کارکنان تاثیر معناداری دارند.و الگوسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار لیزرل نشان داد که پارتی بازی مدیران (84/0)، تشکیل ایتلاف مدیران (80/0)، تمایل به کنترل مدیران (73/0) و عدم مراعات مدیران (78/0) بر بروز رفتارهای انحرافی کارکنان دارای تاثیر مستقیم، مثبت و معناداری می باشند.

نتیجه گیری

رفتارهای سیاسی مدیران، عواقب ناخوشایند و منفی برای سازمان ها بدنبال دارد منجر به  کاهش بهره وری کارکنان، ترک خدمت، بی انگیزگی و... آنان خواهد شد لذا برای پرهیز از رفتارهای سیاسی در سازمان، بایستی مدیران به تدوین اصول و الزامات اخلاقی بصورت دقیق و شفاف مبادرت کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
188 تا 212
لینک کوتاه:
magiran.com/p2113318 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!