تاثیر ساختار شبه بیوفیلم، استرس اسیدی تحت کشنده و صمغهای گیاهی بر روی قابلیت کشت لاکتوباسیلوس پلانتاروم به دام افتاده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

برای افزایش پایداری سلول های لاکتوباسیلوس، روش های مختلفی بر مبنای به دام اندازی استفاده و اثر آنها بر روی قابلیت کشت سلول های پایدارشده مطالعه شده.

مواد و روش ها

در مطالعه ی حاضر، استرس اسید تحت کشنده، ساختار شبه بیوفیلم و ترکیب صمغ های گیاهی استفاده شد و سپس قابلیت کشت لاکتوباسیلوس پلانتاروم با استفاده از این مواد اندازه گیری شد.

نتایج

بر مبنای نتایج به دست آمده، انکوباسیون سلول های به دام افتاده در آلژینات در محیط مایع دارای MRS و اسید استیک، میزان زنده مانی را 29% در مقایسه با سلول های انکوبه شده در محیط مایع MRS افزایش داد. به علاوه، انکوباسیون سلول های به دام افتاده در آلژینات در محیط دارای اسید استیک منجر به بهبود زنده مانی پنج درصدی سلول های شبه بیوفیلم بعد از فرآیند خشک کردن انجمادی شد. برای افزایش پایداری سلول ها در طی دوره انبارمانی، سلول ها در آلژینات به همراه صمغ های گیاهی متفاوت به دام انداخته شدند. استفاده از صمغ کتیرا و صمغ ثعلب منجر به افزایش (4.6 و 3.1 برابر به ترتیب) قابلیت کشت سلول ها در مقایسه با سلول های تیمارشده با آلژینات شد. به علاوه، پایین ترین ثابت غیرفعال سازی، مقدار k، 0.09، بوده و بالاترین مقدار D، 25 روز، برای سلول های تیمار شده با صمغ کتیرا در دمای°C 4 طی دوران انبارمانی بدست آمد که نشان دهنده ی تاثیر بهتر صمغ کتیرا در نگهداری سلول ها در مقایسه با سایر تیمارها در شرایط انبارمانی بود.

بحث و نتیجه گیری

انکوباسیون گوی های لاکتوباسیلوس پلانتاروم در محیط MRS اسیدی می تواند منجر به افزایش قابلیت کشت خصوصا بعد از خشک کردن انجمادی شود که ممکن است به علت اثر حفاظت متقابل باشد. همچنین، به علت خصوصیات صمغ کتیرا، این صمغ گیاهیمی تواند سلول های به دام افتاده را در شرایط انبارمانی بهتر نسبت به سایر صمغ ها حفظ کند. درنتیجه، می توانیم از صمغ کتیرا به عنوان ماده ثانویه برای افزایش پایداری سلول های به دام افتاده لاکتوباسیلوس پلانتاروم استفاده کنیم.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
95 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2116771 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!