تاثیر ضدعفونی با قارچ کش کاربوکسین تیرام و حشره کش ایمیداکلوپراید بر برخی شاخص-های جوانه زنی و بنیه بذر ذرت هیبرید سینگل کراس 704

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی تاثیر ضدعفونی با قارچ کش ویتاواکس تیرام و حشره کش ایمیداکلوپراید بر برخی شاخص های جوانه زنی و بنیه بذر ذرت هیبرید سینگل کراس 704، این پژوهش در آزمایشگاه دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج به اجرا درآمد. بذرهای تولید مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه با حشره کش ایمیداکلوپراید (گایوچو)در دو میزان 3 و 6 گرم در یک کیلو گرم بذر، قارچ کش کاربوکسین تیرام در دو میزان 2 و 2.5 در هزار و 3 گرم گایوچو + 2 در هزار کاربوکسین تیرام ضدعفونی شدند و بذرهای ضدعفونی نشده به عنوان شاهد محسوب گردید. بذرهای ضدعفونی شده و شاهد به مدت3 ماه در انبار با دمای اتاق (25 درجه سانتی گراد) ذخیره شدند. سپس آزمون جوانه زنی استاندارد انجام گردیده و درصد جوانه زنی نهایی (قوه نامیه)، درصد گیاهچه های عادی و برخی خصوصیات مرتبط با بنیه بذر شامل طول گیاهچه، طول ریشه چه و ساقه چه، وزن خشک ساقه چه، وزن خشک ریشه چه، وزن خشک گیاهچه، شاخص وزنی و طولی بنیه گیاهچه اندازه گیری شدند و داده های آزمایش به صورت طرح کاملا تصادفی با 4 تکرار تجزیه آماری شدند. نتایج مقایسه میانگین های تیمار ضدعفونی بیشترین و کم ترین درصد جوانه زنی نهایی به ترتیب مربوط به تیمار گایوچو 6 گرم و بذرهای شاهد بود، بیشترین و کم ترین متوسط زمان جوانه زنی به ترتیب مربوط به بذرهای شاهد و تیمار کاربوکسین تیرام 2 درهزار بود، همچنین بیشترین وکم ترین شاخص وزنی بنیه گیاهچه مربوط به تیمار گایوچو6 گرم و کاربوکسین تیرام 2 در هزار بود.  بنابراین می توان نتیجه گرفت که تیمارهای ضدعفونی مانع از فرسودگی سریع بذر گردیدند، لذا ضدعفونی برای حفظ و بهبود کیفیت بذرتوصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2119103 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!