پایداری محیط در ژئوسیستم ها با رویکرد به مخاطرات و تحلیل های مبتنی بر داده های ماهواره ای(مطالعه موردی: سیستم دریاچه ای ارومیه)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از موضوعات محوری در ژیومورفولوژی سیستمی، شناسایی روند تغییرات در اشکال سطح زمین است. در حال حاضر در این دیدگاه تلاش بر این است که سطح پایداری ژیوسیستم ها، مرز تغییرات ، ناپایداری و نیز پیش بینی واکنش فرم ها و فرایندهای سطح زمین شناسایی شود. این نوشتار بر آن است که در چارچوب دیدگاه ژیومورفولوژی سیستمی، پارادایم‎های تعادل، آستانه ها و مخاطرات محیطی را با هدف ادراک راهکارهای کاهش مخاطرات مبتنی بر منابع کتابخانه ای و تحلیل های آماری و داده های ماهواره ای مورد بررسی تطبیقی قرار دهد. در این راستا ابتدا هر کدام از این عناصر، به شکل مجزا و سپس با ارتباط مفهومی بررسی شد. در این تحقیق، وضعیت سیستم دریاچه ارومیه به کمک تحلیل های آماری و سنجش از دور از قبیل تحلیل مولفه های اصلی، ترکیب باندی کاذب و بررسی پروفیل تغییرات انعکاس آب دریاچه در طی سال های 1987 (دوره تعادل دریاچه)، 1998، 2007 (حد آستانه) و 2011 (مرگ اکوسیستم و فروپاشی) مطالعه شد. نتایج این تحقیق نشان داد هر ژیوسیستم در مراحل مختلف از تغییرات محیط، تحت تاثیر کاربری های انسانی در وضعیت های مختلفی قرار می گیرد، به طوری که با شناسایی شرایط تعادل(پایداری عناصر ژیوسیستم)، آستانه ها (مرز تغییرات ژیوسیستم)، مخاطرات محیطی (ناسازگاری) و بلایا (وقوع مخاطره)، می توان روند تغییرات ژیوسیستم ها را ارزیابی و مدیریت کرد. در این رویکرد، پایداری ژیوسیستم ها تحت تاثیر مراحل یادشده قرار دارد و ضروری است شاخص های موثر بر هر یک از مراحل مذکور به کمک تکنیک های متعدد ارزیابی، مانند تکنیک های سنجش از دور و بررسی های میدانی مطالعه شود. نتایج تحلیل تصاویر ماهواره ای حاکی از تغییرات محسوس در سال های 2007 و 2011 نسبت به سال های 1987 و 1988 است. نتایج حاصل از روش های استفاده شده براساس این تصاویر، به خوبی روند تغییرات را در سال های بررسی شده نشان می دهد و می تواند ابزاری مفید در جهت شناخت بهتر تغییرات رخ داده در این محیط ها باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2119209 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!