برآورد تبخیر-تعرق واقعی برنج در شرایط کشت غرقابی با استفاده از داده های سنجش از دور و مقایسه با برخی روش های محاسباتی و تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

آب یکی از مهم ترین عوامل محدودکننده توسعه کشاورزی در مناطق خشک و نیمه خشک می باشد. استفاده بی رویه و خشکسالی های اخیر در کشور موجب مشکلات زیادی شده است که برای جلوگیری و خروج از معضل کمبود آب، نیاز به مدیریت مناسب کشاورزی و منابع آب بیش از پیش شده است. برای مدیریت بهینه منابع آب اطلاع از نیازهای آبی واقعی منطبق با شرایط به روز و همچنین ارتباط میان نوع گیاه، تخصیص و مصرف آب ضروری است. در سال های اخیر باتوجه به توانایی علم سنجش از دور در اندازه گیری برخی پارامترهای زمینی، استفاده از این علم برای برآورد تبخیر- تعرق واقعی گسترش یافته است. تبخیر- تعرق یکی از راه های مهم مصرف یا هدر رفت آب در یک حوضه است که پایش و بررسی تغییرات آن در دوره های زمانی معین می تواند در مسایل مهمی از جمله تعیین مقدار آب مصرفی گیاه و برنامه ریزی آبیاری و در نتیجه تعیین ظرفیت سیستم های آبیاری اهمیت فراوانی داشته باشد. در پژوهش حاضر منطقه لنجان در استان اصفهان که تحت کشت برنج بوده است، انتخاب و الگوریتم تعادل انرژی سطحی (سبال) برای ماه های خرداد تا شهریور (فصل کشت) سال 1396 روی هشت تصویر ماهواره لندست 8 پیاده سازی شده است. بدین منظور مولفه های اصلی معادله بیلان انرژی شامل شارتابشی خالص، شار گرمای خاک و شار گرمای محسوس برای هر یک از تصاویر محاسبه شده است و شار تبخیر- تعرق لحظه ای برای هر پیکسل به صورت باقیمانده معادله بیلان انرژی برآورد شده است. همچنین برخی روش های تجربی و محاسباتی برآورد تبخیر- تعرق شامل روش بلانی- کریدل، هارگریوز- سامانی، فایو- پنمن- مانتیث و کیمبرلی- پنمن نیز در منطقه مورد مطالعه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته اند. بر همین اساس مدل سبال در محدوده کشت برنج لنجان، بیشترین و کمترین میزان تبخیر- تعرق روزانه را در تصاویر تاریخ های 3 مرداد و 4 شهریور سال 1396 معادل 95/7 و 88/5 میلی متر بر روز بر آورد کرده است. همچنین از میان روش های تجربی مختلف دو روش هارگریوز- سامانی و بلانی کریدل روش های با درصد خطای کمتر بوده اند که همبستگی مناسبی با داده های سبال داشته اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p2119934 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!