بررسی عوامل موثر بر رفتار سازمانی مطلوب در محیط های اطلاعاتی- امنیتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

رفتار مطلوب سازمانی یکی از سرمایه های مهم و با ارزش هر سازمان است. بر این اساس سازمان ها به دنبال شناسایی عوامل موثر و تاثیرگذار بر رفتار سازمانی مطلوب هستند. اعمال مدیریت موثر در چنین سازمان هایی نیازمند شناخت پیچیدگی های رفتاری افراد و اتخاذ شیوه مناسب کارکردن با آنان است. برای توجیه پیش بینی رفتار اعضای سازمان، عوامل ارزش، باور و نگرش نقش مهمی ایفا می کنند؛ بنابراین، هدف از نگارش این مقاله شناخت عوامل موثر بر رفتار سازمانی مطلوب در محیط های اطلاعاتی- امنیتی است.

روش شناسی

این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نظر ماهیت مطالعه تحلیلی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان یکی از سازمان های اطلاعاتی- امنیتی و کارشناسان خبره آن به تعداد 100 نفر به روش تمام شمار است. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته است که بر همین اساس پرسش نامه تحقیق پس از انجام بررسی های لازم و بر اساس سوال های مندرج در تحقیق احصاء به تعداد 45 سوال با روش swot تدوین جامعه آماری به تعداد 100 پرسش نامه، توزیع گردید و از این تعداد 85 پرسش نامه جمع آوری و تعداد 77 پرسش نامه تایید و مورد تجزیه و تحلیل اطلاعات قرار گرفت. پایایی و اعتبار پرسش نامه های این تحقیق با ضریب آلفای کرونباخ کل 893/0 که نشان دهنده وجود پایایی بالایی برای پرسش نامه هاست مورد تایید قرار گرفت.

یافته ها و نتیجه گیری

یافته های تحقیق نشان داد که از بین ابعاد سه گانه، ارزش، باور و نگرش، تاثیر پایبندی به باور به طور کلی، باورهای تخصصی و باورهای انقلابی بیش از متوسط و در سطح زیادی است؛ به عبارت دیگر با اطمینان 95 درصد، از نظر جامعه آماری تحقیق، مقوله باور در وضعیت موجود تاثیر معنا داری بر رفتار سازمانی مطلوب دارد ولی با وجود این با وضع مطلوب فاصله دارد. سایر ابعاد نیز در وضع موجود بی تاثیر است و یا تاثیر کمی داشته اند ولی در وضعیت مطلوب هر سه عامل تاثیرگذار خواهند بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2119952 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!