بررسی تاثیر طرح تحول نظام سلامت بر بیمه های تکمیلی کشور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اجرای طرح تحول نظام سلامت تاکنون تاثیرات متعددی داشته است. بررسی و تحلیل این تاثیرات می تواند سیاست گذاران و برنامه ریزان را در جهت اصلاح و بهبود مستمر اهداف نهایی نظام سلامت یاری رساند. با توجه به اینکه یکی از تاثیرپذیرترین عملکردهای نظام سلامت از طرح تحول، بعد تامین مالی هست، مطالعه حاضر به بررسی تاثیر اجرای این طرح بر بیمه های تکمیلی سلامت، به عنوان بخشی از تامین کنندگان مالی در نظام سلامت کشور، پرداخته است.

روش بررسی

مقاله حاضر، مطالعه ای توصیفی هست که با بهره گیری از داده های ثانویه انجام شده است. جهت گردآوری داده ها از سامانه های اطلاعاتی سازمان های بیمه سلامت و سالنامه آماری بیمه مرکزی کشور استفاده شد. تحلیل داده ها، با استفاده از نرم افزار، Excel  وSpss صورت گرفت. جهت تحلیل و گزارش این داده ها از آمار توصیفی و آزمون های تحلیل استفاده شد.

یافته ها

 بررسی تاثیر طرح تحول بر سهم تامین کنندگان مالی نظام سلامت نشان داده است، در تامین مالی بخش خصوصی، بیشترین سهم مربوط به سهم خانوار است و در طی دوره 1381 تا 1393 متوسط سهم خانوار از کل سهم بخش خصوصی 86/5 درصد بوده است. در طی دوره 1381-1393 سهم دولت داخلی به سهم بخش عمومی به طور متوسط 54 درصد بوده است. یافته های مرتبط با بیمه های تکمیلی سلامت نشان می دهند که خالص خسارت روند صعودی کاهنده و میزان حق بیمه روند صعودی فزاینده داشته است.

نتیجه گیری

 سهم خانوار در تامین مالی هزینه های سلامت از اجرای طرح تحول، بعد سال 1393 و اجرای طرح تحول نظام سلامت کاهش یافته است، میانگین پرداخت از جیب مجموعا در بخش دولتی و خصوصی بیش از 10 درصد کاهش نیافته است. هدف ارتقای کیفیت و ایجاد رقابت در بخش دولتی با بخش خصوصی و افزایش انگیزه مردم به مراجعه به بخش دولتی با تغییر فراوانی که در سهم تامین مالی کنندگان رخ داده است تا حدود زیادی برآورده شده است. همچنین به نظر می رسد که در بلندمدت، با تداوم اجرای طرح تحول نظام سلامت و عدم اصلاح شیوه برخورداری بیمه شدگان تکمیلی از یارانه سلامت، درصد بالایی از منابع مالی بیمه های تکمیلی سلامت در بخش خصوصی مصرف شود، درحالی که بهتر است با اتخاذ تدابیری ظرفیت استفاده از این منبع در بخش دولتی فراهم گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
82 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p2120449 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!