مقایسه سطح ویتامین D در مبتلایان به بیماری آلزایمر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری آلزایمر شایعترین نوع دمانس در میان جمعیت رو به کهولت امروز می باشد که حدود 60 تا %70 موارد دمانس را تشکیل می دهد. ویتامین D به عنوان ریسک فاکتور طیف گسترده ای از بیماری ها شناخته شده است. ویتامین D به عنوان یک نورواسترویید نقش مهمی در تکامل و حفاظت سیستم عصبی داشته و بسیاری از مکانیسم های موثر در پاتوژنز آلزایمر شامل تجمع پلاک های آمیلویید بتا، استرس های التهابی، اکسیداتیو، عروقی، افزایش کلسیم داخل سلولی و کمبود استیل کولین را تعدیل می کند.

روش بررسی

در این پژوهش مورد-شاهدی که از فروردین تا اسفند سال 1394 در درمانگاه های بیمارستان روزبه و امام خمینی (ره) شهر تهران انجام گردید، 44 بیمار آلزایمر با 40 بیمار دیگر که بیماری آن ها با ویتامین D ارتباطی نداشت به عنوان گروه شاهد مقایسه شدند. داده ها از نتیجه آزمایش سرمی 25 هیدروکسی ویتامین D (25 (OH) D3) شرکت کنندگان به دست آمد.

یافته ها

 میانگین سطح سرمی ویتامین D در مبتلایان به بیماری آلزایمر با گروه کنترل تفاوت معناداری نداشت (0/057=p) و زمانی که افراد براساس سطح سرمی به سه دسته کمبود (< 10)، عدم کفایت (10-29) و کفایت (< ng/ml 30) تقسیم شدند، ارتباط معناداری با ابتلا به آلزایمر به دست آمد (0/019=p).

نتیجه گیری

نتایج ما تایید می کند که کمبود ویتامین D با افزایش در ابتلا به بیماری آلزایمر همراه است. این به بحث مداوم درباره نقش ویتامین D در شرایط غیراسکلتی می افزاید. افرادی که مبتلا به کمبود ویتامین D هستند، باید مکمل مناسب را دریافت کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2121162 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!