مراتب زیبایی، تصدیق و تحسین زیبایی برگرفته از مفهوم حسن در قرآن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

وقتی سخن از زیبایی در فضای اسلام و قرآن مطرح می شود؛ اولین قدم برای ایجاد ادراک و تبیین معیار برای زیبایی، شاید دستیابی به نظامی منطقی و مشخص از تعریف مفهوم زیبایی در این فضا است. با مراجعه به متون مکتوبی که در این عرصه توسط اندیشمندان و نظریه پردازان ارایه شده، تعاریفی از زیبایی به دست می آید که خواننده را دچار سردرگمی می کند. چراکه گاهی آن قدر مقام زیبایی بلندمرتبه تعریف شده که در کنار نام پروردگار جای می گیرد و در جای دیگر زیبایی در تناسب اجزای یک شیء معرفی شده و یا آن را وابسته به ادراک بشری دانسته اند که به شکل محسوس یا معقول می تواند ادراک شود. این تشتت سطوح تعاریف زیبایی تا جایی است که در نهایت خواننده نمی داند در کجا به جستجوی زیبایی بپردازد و لذا معیاری مشخص برای سنجش زیبایی نیز به دست نمی آید.
با مطالعه آیاتی که مشتمل بر واژه حسن و مشتقات آن هستند نیز این گونه دریافت می شود که درآیات قرآن نیز زیبایی و حسن در سطوح بسیار متفاوتی بیان شده است. لذا مسئله اصلی این مقاله تشتت سطوح تعاریف زیبایی در فضای اسلامی و عدم وجود نظامی مشخص در این عرصه و نیز مبهم بودن ارتباط زیبایی و تحسین با هنر در این دیدگاه می باشد.
هدف این مقاله دستیابی به نظامی مشخص برای نظم دادن به تعاریف زیبایی است که بر اساس آن بتوان معیار و سنجش و ارتباط مناسبی برای زیبایی و تحسین آن به دست آورد.

روش شناسی

 برای این منظور از روش احصای آیات مشتمل بر حسن و مشتقات آن با در نظر گرفتن معنی واژگان در آیه به روش استقرایی تام استفاده شده است و سپس از روش تحلیل و دسته بندی آیات بر اساس موضوعات به دست آمده برای دست یابی به مراتب زیبایی استفاده شده و درنهایت با تطبیق معنایی این مراتب با تعاریف موجود درزمینه زیبایی، تعاریف در این مراتب دسته بندی شده و سپس مراتب تصدیق و تحسین زیبایی تبیین گشته است.

یافته های پژوهش

 با تاملی درآیات قرآن به نظر می رسد مراتبی پنج گانه برای حسن وجود دارد. بر مبنای این مراتب مفهوم زیبایی نیز دارای مراتب است که می توان بر مبنای آن تعاریفی که از زیبایی توسط کارشناسان این عرصه ارایه شده است را در این پنج مرتبه، دسته بندی کرد. به این معنا که هر جا سخن از زیبایی می شود؛ می توان سطح و مرتبه زیبایی موردنظر را تعیین کرده و آن را ارزیابی نمود. همچنین می توان مراتبی از تصدیق و تحسین زیبایی را بر مبنای مراتب زیبایی بیان کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p2121433 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!