باغ ایرانی- باغ شفابخش شفابخشی طبیعت در نگاه اسلامی و محیط های درمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مسیله

 مطالعات فراوانی نشان داده اند حضور و گذران ساعت های طولانی در مراکز درمانی، برای بیماران، ملاقات کنندگان و کارکنان تجربه ای تنش زاست. ازاین رو استفاده از طبیعت در مراکز درمانی، بعنوان رهیافتی جهت کاهش تنش های محیطی و ارتقاء کیفیت محیط، مورد توجه و تحقیق پژوهشگران بسیاری قرار گرفته است. یافته های آنها مبین این مطلب است که استفاده از فضای سبز و ایجاد امکان دسترسی کاربران مراکز درمانی به طبیعت، می تواند محیطی آرامش بخش مهیا سازد و همچنین در روند بهبودی بیماران موثر واقع شود.

اهداف و روش تحقیق

 حال در این مطالعه، جهت تاکید بر استفاده از طبیعت در مراکز درمانی کشور و نگاه عمیق تر به مسیله، نقش طبیعت در شفای انسان و دلیل آن، با استفاده از منابع اسلامی، و به روش توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. سپس جهت ارایه ی راهکاری عملی، امکان بکارگیری الگوی باغ ایرانی، بعنوان یک باغ شفابخش در بیمارستان ها، ارزیابی شده است. بدین صورت که ابتدا با مرور و تحلیل ادبیات علمی موضوع، ویژگی های جامعی از یک باغ شفابخش در بیمارستان ها تبیین؛ و سپس تطابق این ویژگی ها با الگوی باغ ایرانی، از دو طریق بررسی گردید. 1-توصیف و تحلیل اسناد کتابخانه ای موجود 2-بررسی نظر متخصصان از طریق پرسشنامه.

نتایج

یافته های این مطالعه حاکی از آن است که در منابع اسلامی مطالب فراوانی بر تاثیر مثبت طبیعت بر سلامت انسان، تاکید و تایید دارد؛ این تاثیر می تواند به دلایلی همچون اشتراک در مبدا و ساحات وجودی، و همچنین تحریک قوا و حواس انسان باشد. همچنین باغ ایرانی، بر مبنای ارزیابی اسناد موجود و نظر متخصصان، الگویی بسیار مناسب جهت بکارگیری در ایده های طراحی باغ شفابخش در بیمارستان ها می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2122096 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!