تاملی در باب هویت دو آرامگاه هشت ضلعی گنبددار کشیت و نسک؛ بخش گلباف کرمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از مهم ترین بناهای دوره ی اسلامی ایران، پس از مساجد، آرامگاه ها می باشند. موجودیت این بناها در ارتباط با شخصیت های مذهبی و یا بزرگان محلی و منطقه ای تفسیر می شود. طی بررسی باستان شناسی که به منظور شناسایی محوطه های باستانی شهداد، اندوهجرد و گلباف از توابع کرمان در پاییز 1390 خورشیدی انجام گرفت؛ دو بنای هشت ضلعی گنبددار شناسایی و ثبت گردیدند. بناهای فوق در روستاهای کشیت و نسک بخش گلباف واقع، و در ارتباط با قبرستان های روستا احداث شده اند. با توجه به اینکه تاکنون این دو بنا شناسایی و معرفی نشده اند؛ پژوهشی منسجم در خصوص وضعیت آن ها ضروری به نظر می رسد. بر این اساس، مهم ترین هدف پژوهش حاضر تعیین ماهیت و کارکرد بناهای فوق با توجه به بافت تاریخی و فرهنگی آن ها و ارایه ی تاریخ‎گذاری نسبی در مقایسه با نمونه های مشابه است. روش به کار رفته برای دست یابی به اهداف مذکور نیز بر مبنای بررسی سیستماتیک (فشرده) باستان شناسی و روش توصیفی-تحلیلی در کنار استفاده از منابع مکتوب است. مهم ترین پرسش هایی که اساس پژوهش حاضر را تشکیل می دهند عبارتند از: 1. قدمت بناهای فوق به چه تاریخی بر می گردد؟
2. کارکرد احتمالی و علت وجودی آنها با توجه به بافت تاریخی و فرهنگی منطقه چیست؟ نتایج پژوهش نشان می دهد با توجه به مقایسه نقشه و تزیینات این آرامگاه ها با نقشه های مقابر قرون میانی احتمالا بناهای هشت ضلعی نسک و کشیت به دوره ی سلجوقی و یا ایلخانی تعلق دارند. همچنین با مقایسه ی دو بنای مورد مطالعه با یکدیگر نیز می توان گفت که انتساب آرامگاه نسک به دوره ی سلجوقی با احتمال بیشتری عنوان می شود؛ چرا که سبک تزیین و نقشه ی آن به بناهای دوره ی سلجوقی نزدیکتر است و احتمالا با توجه به عامل یاد شده، آرامگاه نسک نسبت به آرامگاه کشیت از قدمت بیشتری برخوردار است. در ارتباط با کارکرد بناهای نسک و کشیت نیز می توان گفت از آنجایی که هر دو بنا در درون قبرستان های روستا واقع شده اند؛ مرتبط با شخصیت های مذهبی و یا بزرگان روستا بنا شده اند و بن مایه ی اصلی شکل گیری قبرستان روستا مرتبط با این دو اثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p2122351 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!