اثر ضدمیکروبی اسانس رزماری و برهمکنش آن با آنتی بیوتیکهای رایج درمانی بر تعدادی از باکتریهای گرم مثبت و گرم منفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

رزماری از دیرباز به عنوان یکی از عوامل ضدمیکروبی در طب سنتی مورد توجه قرار گرفته است. امروزه بهدلیل افزایش مقاومت سویه های میکروبی نسبت به آنتی بیوتیکها، مشکلات متعددی در علوم پزشکی و داروسازی به وجود آمده است. این پژوهش به منظور تعیین فعالیت ضدمیکروبی اسانس رزماری بر برخی از باکتریهای مهم بیماری زای انسان انجام گرفت.

روش کار

پنج سویه باکتریایی بیماریزا شامل باکتریهای اشرشیا کلی، سودوموناس آیروژینوزا و سالمونلا تیفی به عنوان باکتریهای گرم منفی و استافیلوکوکوس اوریوس و لیستریا اینوکوا به عنوان باکتریهای گرم مثبت انتخاب گردید. فعالیت ضدمیکروبی اسانس رزماری بر این سویه ها در شرایط برونتنی با روش های انتشار در آگار به کمک دیسک، انتشار در آگار به کمک چاهک، تعیین حداقل غلظت مهارکنندگی رشد و تعیین حداقل غلظت کشندگی تعیین گردید. به علاوه، میزان برهمکنش اسانس رزماری با آنتی بیوتیکهای رایج درمانی تعیین شد.

یافته ها

نتایج نشان داد قطر هاله بازداری رشد اسانس رزماری به روش انتشار در آگار به کمک دیسک برای باکتریهای استافیلوکوکوس اوریوس، سالمونلا تیفی، لیستریا اینوکوا، اشرشیا کلی و سودوموناس ایروژینوزا به ترتیب 60/14 ،30/10 ،50/12 ، 10/12 و 20/12 میلیمتر بود. در هنگام به کارگیری تلفیق اسانس رزماری و آنتی بیوتیک کلرامفنیکل، اثر هم افزایی بر باکتریهای سالمونلا تیفی، لیستریا اینوکوا و سودوموناس ایروژینوزا مشاهده شد، درحالیکه برخالف آن بر باکتریهای اشرشیا کلی و استافیلوکوکوس اوریوس اثر آنتاگونیسمی مشاهده گردید. بهعالوه، در حالت ترکیب اسانس رزماری با آنتی بیوتیک جنتامایسین، اثر برهمکنش سینرژیستی بر تمامی باکتریهای مورد بررسی مشاهده شد و قطر هاله عدم رشد به روش انتشار در آگار به کمک دیسک برای باکتریهای استافیلوکوکوس اوریوس، سالمونلا تیفی، لیستریا اینوکوا، اشرشیا کلی و سودوموناس ایروژینوزا به ترتیب 10/20، 60/18 ،20/20 ،18 و 10/19 میلیمتر تعیین شد. حداقل غلظت مهار کننده رشد اسانس رزماری برای تمامی باکتریهای مورد مطالعه در این تحقیق 50/12 میلیگرم بر میلی لیتر بود.

نتیجه گیری

براساس یافته های این پژوهش مشخص گردید که اسانس رزماری دارای فعالیت ضدباکتریایی قابل قبولی در برابر سویه- های بیماریزای مورد بررسی میباشد. بنابراین میتوان از این اسانس به عنوان نگهدارنده طبیعی در مواد غذایی جهت کنترل رشد میکروارگانیسم های بیماری زا استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2123194 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!