بررسی ساختار ژنتیکی و تجزیه فیلوژنتیکی گوزن قرمز ایران بر اساس ناحیه D-Loop میتوکندری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی

آنالیز ژنتیکی جمعیت های وحشی برای حفظ تنوع زیستی و افزایش دانش در مورد بقای این گونه ها و یافتن عوامل تهدید کننده و یا کمک کننده در حفظ این جمعیت مهم و ضروری می باشد.

هدف

لذا مطالعه حاضر برای شناسایی توده ژنتیکی موجود، بررسی چگونگی روابط، شکل گیری و تنوع ژنتیکی مارال های ایرانی با بهره گیری از اطلاعات توالی ناحیه D-Loop از ژنوم میتوکندریایی انجام شد.

روش کار

جهت انجام پژوهش حاضر نمونه های خون، مو یا بافت 78 راس مارال اخذ و DNA آنها استخراج گردید. ناحیه D-Loop از ژنوم میتوکندریایی با استفاده آغازگرهای اختصاصی با روش PCR تکثیر شده و تمامی محصولات PCR توالی یابی گردید. سپس توالی های مورد نظر با استفاده از نرم افزارهای BioEdit جهت بررسی تنوع نوکلیوتیدی هم تراز شد، با استفاده از نرم افزار Mega ، درخت فیلوژنتیکی رسم گردید. توالی های مارال با استفاده از نرم افزار DnaSPآنالیزشد.

نتایج

نتایج حاصل منجر به شناسایی جهش هایی گردید که به ایجاد 5 هاپلوتیپ برای ناحیه D-Loop منتهی شد و تنوع هاپلوتیپی، تنوع نوکلیوتیدی و متوسط تفاوت نوکلیوتیدی برای ناحیه D-Loop به ترتیب  218/0 ، 0007/0 و 491/0 به دست آمد. شاخص های تنوع ژنتیکی نشان داد که شش جمعیت مورد بررسی مارال احتمالا تجربه باتل نک را پشت سر گذاشته است.

نتیجه گیری

در پرتو نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل جمعیت ها از این هاپلوتیپ ها ، می توان نتیجه گیری کرد که نوسانات اخیر در اندازه جمعیت و وقفه در جریان ژن به دلیل انتقال گوزن های قرمز یک جمعیت به سایر زیستگاه ها در گذشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2123788 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!