بررسی فیلوژنتیکی و تکاملی توالی ژن میوستاتین شتر ترکمن در مقایسه با عملکرد این ژن در گونه های دیگر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی

حدود 2 هزار نفر از 150 هزار نفر جمعیت شتر ایران در استان گلستان پرورش داده می شوند که هدف عمده نگهداری آنها گوشت و شیر می باشد. میوستاتین یا فاکتور تمایز 8 (GDF8) از خانواده فاکتورهای تمایز رشد بتا (TGF-β)، عامل محدود شدن توده عضلات اسکلتی می باشد، بنابراین جهش در این ژن می تواند باعث نوسانات شدید در تولید گوشت لخم در گونه های دامی گردد. 

هدف

این تحقیق با هدف بررسی توالی ژن میوستاتین با رویکرد بررسی تعیین روابط تکاملی نوکلیوتیدهای آن و نحوه عمل انتخاب طبیعی بر روی توالی نوکلیوتیدها و در نتیجه توالی اسیدهای آمینه پروتئین میوستاتین شتر ترکمن ایرانی با سایر گونه ها صورت گرفته است.

روش کار

در این تحقیق برای اولین بار ژنوم کامل یک نفر شتر ترکمن بر اساس توالی یابی Hiseq 2000 شرکت ایلومینا انجام گرفت. با استفاده از روش Denovo حدود 235978 موارد کانت شده بدست آمد که با استفاده از خوانش منطقه ای، مورد کانت شده مربوط به ژن میوستاتین مشخص گردید. با بررسی هم ترازی توالی کامل ژن، اگزون ها و توالی اسید آمینه ای آن درخت های فیلوژنتیک تهیه گردید.  

نتایج

مقایسه توالی میوستاتین شتر ترکمن ایرانی و سایر گونه های شتر نشان داد که از لحاظ تکاملی این ژن بین شترهای دوکوهانه و تک کوهانه عربی قرار می گیرد. تفاوتی بین توالی پروتئین در هیچکدام از شترهای مورد بررسی مشاهده نشد که دلیل آن وجود جهش ها در نواحی اینترون ژن و یا مترادف بودن جهش های اتفاق افتاده، می باشد.

نتیجه گیری نهایی

در بررسی ژن میوستاتین، علیرغم اینکه بین توالی نوکلیوتید اینترون و اگزون های ژن در این خانواده بین 1 تا 104 نوکلیوتید تفاوت وجود دارد، در توالی اسیدهای آمینه پروتئین این ژن تفاوتی مشاهده نگردید که نشان دهنده حفاظت کامل پروتئین این ژن طی دوره تکاملی می باشد. مقایسه شتر ترکمن ایرانی با سایر گونه ها نشان داد که گونه های شتر در یک گروه و در نزدیکی گونه اسب، انسان، گوسفند و بز قرار می گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2123791 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!