تاثیر هیپنوتراپی بر عملکرد جنسی، فاجعه سازی درد و باورهای غیرمنطقی درباره رابطه جنسی در زنان مبتلا به واژینیسموس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

واژینیسموس یکی از انواع اختلالات جنسی است که می تواند سبب ناباروری شود و علاوه بر آسیب بر سلامت روان و جنسی، مفهوم زنانگی و توانایی مادر بودن را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعه حاضر باهدف بررسی اثربخشی هیپنوتراپی بر عملکرد جنسی، فاجعه سازی درد و باورهای غیرمنطقی درباره ترس از رابطه جنسی انجام شد.

مواد و روش ها

 مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل، همراه با پیگیری دوماهه است. با استفاده از نمونه در دسترس،30 زن مبتلا به واژینیسموس با روش کمینه سازی به صورت تصادفی در دو گروه پانزده نفری قرار گرفتند. گروه آزمایش با توجه به پیشرفت فردی هر آزمودنی، به طور میانگین در سه جلسه 90 دقیقه ای با استفاده از هیپنوتیزم و حساسیت زدایی منظم مورد درمان قرار گرفتند و گروه کنترل در این مدت تحت هیچ درمانی نبودند. دو گروه با استفاده از سه پرسشنامه عملکرد جنسی، فاجعه سازی درد و باورهای غیرمنطقی درباره دخول واژینال در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری موردسنجش قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از آزمون کوواریانس چند متغیری استفاده شد.

یافته ها

 نتایج تفاوت معنی داری بین دو گروه ازنظر عملکرد جنسی، فاجعه سازی درد و باورهای غیرمنطقی درباره رابطه جنسی در مرحله پس آزمون و پیگیری نشان داد (p<0/001) بطوریکه پس از خاتمه درمان تمام 13 نفر در گروه آزمایش موفق به برقراری رابطه جنسی شدند.

بحث و نتیجه گیری

 یافته های پژوهش حاضر حاکی از آن است که استفاده از هیپنوتیزم امکان درمان زنان مبتلا به واژ ینیسموس را در جلسات کمتر و بدون حضور همسر فراهم می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
907 تا 918
لینک کوتاه:
magiran.com/p2124028 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!