تحلیل سامانه اطلاعات جغرافیایی به منظور ارزیابی آسیب پذیری خشکسالی در استان خوزستان ایران با استفاده از شاخص بارش استاندارد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شاخص خشکسالی بارش استاندارد بطور گسترده ای برای برآورد مناسب شدت، بزرگی و محدوده مکانی خشکسالی ها بکار گرفته می شود. هدف از این مطالعه، تجزیه و تحلیل الگوی مکانی خشکسالی با استفاده از شاخص SPI بود. در این مقاله، الگوهای خطر خشکسالی در استان خوزستان با توجه به داده های 17 ایستگاه هواشناسی مورد بررسی قرار گرفت. محدوده تحت تاثیر هر ایستگاه با استفاده از روش تیسن مشخص شد. سپس نسبت به تهیه یک مدل جدید خطر خشکسالی با استفاده از GIS مبادرت شد. سه معیار خشکسالی برای تعریف مناطق آسیب پذیر، مطالعه و در نظر گرفته شد. معیارهای خطر خشکسالی که در مدل فعلی استفاده شد شامل حداکثر شدت خشکسالی در دوره، روند خشکسالی، و حداکثر تعداد پی در پی سال های خشک است. هر یک از شاخص های آسیب پذیری نقشه سازی شدند و  همچنین این نقشه ها به عنوان یک نقشه خطر نهایی به 5 کلاس خطر خشکسالی شامل بدون خطر، خطر خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید طبقه بندی شدند. نقشه نهایی آسیب پذیری خشکسالی با تلفیق سه نقشه معیار در GIS  تهیه شد و طبقات خطر نهایی بر اساس امتیاز خطر که با توجه شاخص های اصلی تعیین شد، مشخص شدند. نقشه آسیب پذیری نهایی نشان می دهد که مناطق با خطر شدید (29 درصد از استان) که در بخش های شمالی و مرکزی منطقه مورد مطالعه مشاهده می شود،  بسیار گسترده تر از مناطق تحت کلاس خطر کم است. اگرچه تقریبا بیش از نیمی از استان (64٪) در کلاس خطر متوسط ​​خشکسالی تعیین شد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
9 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2124816 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!