تاثیر مواجهه محیطی و فردی با اشعه x بر روی پرتوکاران شاغل در بیمارستانهای تابعه علوم پزشکی بندرعباس در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 اشعه ایکس از نوع پرتوهای یونیزان بوده و اثرات مضر آن برسلامتی انسانها تایید شده است.کاربرد این اشعه در بیمارستانها و مراکز پزشکی جهت امور تشخیصی، درمانی و تحقیقاتی امری اجتناب ناپذیر بوده و در حال گسترش می باشد. از این رواندازه گیری،ارزیابی وکنترل صحیح میزان دز دریافتی اشعه ایکس توسط پرتوکاران بسیار حایز اهمیت می باشد.

روش کار

در فاز اول این تحقیق، با استفاده از چک لیست به بررسی نتایج گزارشات فیلم بج و نحوه کاربرد تجهیزات حفاظت فردی توسط افراد پرتوکار شاغل در بیمارستانهای مورد مطالعه پرداخته شد و در فاز دوم، با استفاده از پرتوسنج مدل  TERRA (MKS-05)  میزان اشعه ایکس در دپارتمان های مختلف بیمارستانهای مورد مطالعه اندازه گیری شد.

نتایج

حداکثر دز اندازه گیری شده در دپارتمان های مختلف بیمارستانهای مورد مطالعه  19 میکروسیورت بر ساعت گزارش گردید و در هیچ کدام از بیمارستانها میزان دز اندازه گیری شده بیشتر از حد مجاز نبوده است.همچنین پس از بررسی گزارشات فیلم بج مشخص گردید که هیچ گونه مورد مشکوکی که دال بر دریافت دز بیش از حد مجازباشد وجود نداشته است.نحوه کاربرد تجهیزات حفاظتی بدین گونه بود که 52.6 درصد گفته بودند همواره از تجهیزات حفاظتی استفاده می کنند،43.4 درصد گفته بودند گاهی اوقات استفاده می کنند و 3.9 درصد نیز گفته بودند اصلا از تجهیزات حفاظت در برابر اشعه ایکس استفاده نمی کنند.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه میزان دز اندازه گیری شده در تمامی بیمارستانهای مورد مطالعه کمتر از از حد مجاز توصیه شده توسط کمیسیون بین المللی حفاظت در برابر پرتوها  وکمیته فنی بهداشت حرفه ای ایران بوده است لذا نتیجه گیری می شود برنامه حفاظت پرتوی به خوبی اجرا شده است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
542 تا 547
لینک کوتاه:
magiran.com/p2125202 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!