بررسی چندشکلی ژن Hsp70 در مرغ های بومی استان خوزستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 پروتئین های شوک حرارتی 70 (Hsp70) خانواده ای از چاپرون های مولکولی هستند که برای تاخوردگی صحیح پروتئین ها و بسیاری از فعالیت های سلولی مورد نیاز هستند. هدف از این تحقیق تعیین چندشکلی ژن شوک حرارتی 70 مرغ بومی استان خوزستان با استفاده از تکنیک SSCP بود. 

مواد و روش ها

 بدین منظور از 130 مرغ بومی شهرستان های اندیمشک، شوش، رامهرمز و ایستگاه اصلاح نژاد مرغ بومی جهاد (شهرستان باوی) خونگیری به عمل آمد. پس از استخراج DNA، ناحیه موردنظر (359 جفت بازی ابتدای ژن) توسط آغازگرهای اختصاصی به روش واکنش زنجیره ای پلیمراز تکثیر و توالی یابی شد.

نتایج

 نتایج نشان دهنده وجود چندشکلی در قسمت ابتدایی ژن شوک حرارتی 70 بود که توسط توالی یابی محصولات PCR تایید گردید و دو جایگاه چندشکل در این منطقه شناسایی شد: یک جهش از نوع انتقال در موقعیت 259+ (A259G)  سبب جایگزینی گوانین با آدنین و یک جهش از نوع جابجایی در موقعیت 277+ (C277G) سبب جایگزینی گوانین با سیتوزین. آزمون مربع کای نشان داد که جایگاه های مورد بررسی در حالت تعادل هاردی-وینبرگ نیستند. به علاوه، هتروزیگوسیتی مشاهده شده و تعداد آلل موثر نشان داد که میزان تنوع این جایگاه ها در جمعیت بالاست. بعلاوه، هاپلوتیپ H3 بیشترین فراوانی را در جمعیت داشت. در این هاپلوتیپ جهش از نوع A259G رخ داده است. 

نتیجه گیری

 باید در حفظ این جمعیت کوشید تا در آینده بتوان از این مخازن با ارزش در صورت نیاز اسفاده نمود. انتخاب در مرکز اصلاح نژاد دام جاهد سبب افزایش همخونی و در نتیجه فراوانی هاپلوتیپ H3 در جمعیت شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p2125787 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!