بررسی ویژگی های فیزیکی شیمیایی و مکانیکی فیلم زیست تخریب پذیر پکتین/زنیان/بتاکاروتن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی

 افزودن اسانس زنیان و بتاکاروتن خصوصیات فیلم پکتین را کاملا تحت تاثیر قرار داده و در مجموع باعث بهبود ویژگی های فیزیکی شیمیایی و مکانیکی فیلم شد.

هدف

در این تحقیق فیلم زیست تخریب پذیر پکتین/زنیان/بتاکاروتن تهیه شد و اثر همزمان اسانس زنیان و رنگدانه بتاکاروتن روی ویژگی های فیزیکی شیمیایی و مکانیکی فیلم تهیه شده مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی اثر اسانس زنیان در سطوح 5/0-0 درصد و رنگدانه بتاکاروتن در سطوح 03/0-0 درصد از طرح مرکب مرکزی استفاده شد.

روش کار

برای آماده سازی فیلم 2 درصد وزنی/حجمی پکتین در 100میلی لیتر آب دیونیزه به مدت 12 ساعت در دمای 30 درجه سانتیگراد با همزن مغناطیسی مخلوط شد، پس از سرد شدن 40 درصد وزنی/وزنی ماده خشک گلیسرول اضافه شد و محلول به مدت 10 دقیقه با همزن مخلوط شد و به این ترتیب فیلم شاهد (بدون بتاکاروتن و زنیان) تهیه شد. برای تهیه فیلم های حاوی اسانس زنیان بعد از مخلوط شدن گلیسرول به محلول حاصل اسانس در غلطت های 25/0 و5/0 درصد ماده خشک پکتین به همراه 5 درصد حجمی/حجمی ماده خشک، تویین 80 به عنوان امولسیفایر اضافه سپس توسط همزن با دور9000 در دقیقه به مدت 5 دقیقه مخلوط شد. برای تهیه فیلم های حاوی بتاکاروتن ابتدا کریستال های بتا در غلظت های 015/0 و 03/ 0درصد در 20 میلی لیتر کلروفرم حل شد و به حجم 100میلی با آب مقطر رسیده به همراه 5 درصد تویین طبق روش فوق با همزن با دور 13000 به مدت 2دقیقه با پلیمر مخلوط شد. جهت تهیه فیلم های ترکیبی (اسانس و بتاکاروتن) مخلوط پلیمر/اسانس/بتاکاروتن طبق روش فوق آماده شد با این تفاوت که مدت زمان مخلوط شدن با همزن به 5 دقیقه افزایش یافت.

نتایج

نتایج آزمون FTIR نشان دهنده برهمکنش جدید بین اسانس زنیان و بتاکاروتن بود. پراش اشعه ایکس نیز تایید کرد که میزان کریستالی شدن فیلم با افزودن بتاکاروتن افزایش یافت. افزودن اسانس بر کدورت فیلم ها تاثیر معنی دار داشت، به طوریکه بیشترین مقدار کدورت در فیلم حاوی 5/0 درصد اسانس ایجاد شد، از طرفی دیگر افزایش مقدار بتاکاروتن تا 015/0 درصد باعث کاهش مقدار کدورت شد ولی در غلظت های بالاتر افزایش کدروت را به همراه داشت. در نتایج حاصل از خواص مکانیکی، خاصیت کشسانی با افزودن اسانس سیر صعودی نشان داد، از طرفی بتاکاروتن و اسانس زنیان در غلظت های پایین باعث کاهش استحکام کششی و مدول الاستیک شدند، ولی در غلظت های بالاتر به بهبود خواص مکانیکی کمک کردند.

نتیجه گیری نهایی

با توجه به اینکه رنگدانه بتاکاروتن در شرایط مختلف محصولات غذایی تغییر رنگ می دهد در ادامه میتوان از این فیلم ها برای بسته بندی هوشمند محصولات غذایی استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
211 تا 226
لینک کوتاه:
magiran.com/p2125873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!