بررسی عوامل موثر بر گرایش جوانان به ارزش های فرهنگی انقلاب اسلامی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تحقیق حاضر به بررسی عوامل موثر بر گرایش جوانان به ارزش های فرهنگی انقلاب اسلامی ایران انجام گرفته است.در حال حاضر ما در دوره از تجدد در ایران روبروهستیم که جامعه اسلامی ایران سعی برحفظ هویت ملی خود داشته و همچنین با استفاده از دین محوری سعی بر آن داشته تابه نوعی از پیشرفت و ترقی در عرصه های مختلف علمی و فناوری و کشاورزی و غیره دست پیدا کند. از این رو جوانان انقلابی و ارزش مدار ایرانی نیز تنها از جامعه اسلامی- ایرانی دوره انقلاب اسلامی خارج نیستند بلکه به تعبیر مناسب تر این جوانان ارزشی و آرمان خواه و بویژه پایبند به ارزش های فرهنگی انقلاب اسلامی هستند که در تداوم فرایند انقلاب اسلامی نقش آفرینی می کنند. از این رو بررسی موضوع این پژوهش یعنی عوامل موثر بر گرایش جوانان به ارزش های فرهنگی انقلاب اسلامی حایز اهمیت در عمل و نظر است که این پژوهش به آن اهتمام ویژه ای دارد.

روش تحقیق

این تحقیق کمی و پیمایشی است. همچنین، جامعه آماری تحقیق جوانان (افراد 18 تا 35 سال) منطقه سه شهر تهران، حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 173 انتخاب شده است و شیوه نمونه گیری تحقیق، نمونه گیری خوشه ای است. میزان آلفای کرونباخ پرسشنامه تحقیق (958/0) و یافته های تحقیق با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.

یافته ها و نتیجه گیری

یافته های تحقیق نشان می دهد  که به ترتیب بیشترین میانگین متعلق به متغیرگرایش جوانان به ارزش های فرهنگی انقلاب اسلامی (3.8770)، هویت ملی (3.8662) ، دینداری (3.5947) ، اعتماد اجتماعی (3.3872)، رسانه های داخلی (3.0246)،  و کمترین میانگین متعلق متغیر مشارکت اجتماعی (3.0210)  می باشد. همچنین نتایج آزمون تحلیل رگرسیون خطی نشان می دهد به ترتیب بیشترین تاثیر میزان ضریب بتا متغیر هویت ملی (578/0)، مشارکت اجتماعی (280/0)،  اعتماد اجتماعی (238/0) تاثیر معناداری بر متغیر گرایش به ارزش های فرهنگی انقلاب اسلامی نشان می دهند اما تاثیر دو متغیر دینداری و رسانه های داخلی بر متغیر وابسته تحقیق یعنی گرایش به ارزش های فرهنگی انقلاب اسلامی معنادار نیست.

زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p2126706 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!