تحلیل محتوایی و استنادی منابع پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای سرفصل های دوره کارشناسی ارشد علم سنجی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

یکی از ابزارهای مهم و اساسی در تحقق اهداف آموزشی و تربیتی نظام آموزشی عالی کشور، منابع دانشگاهی است. پژوهش حاضر به منظور تحلیل محتوایی و استنادی منابع پیشنهادی گرایش علم سنجی در مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی انجام شده است.

روش شناسی

روش پژوهش تحلیل محتوا و ابزار گردآوری داده ها سیاهه وارسی است. جهت بازیابی رده های مختلف کتاب های فارسی و انگلیسی به ترتیب به آدرس کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (www.nlai.ir) و آدرس کتابخانه کنگره آمریکا (https://loc.gov) مراجعه شد. همچنین، برای تعیین نیم عمر منابع مورد استناد، از فرمول T= Y+y استفاده شد. تحلیل اطلاعات نیز با استفاده از نرم افزار آماری اکسل انجام شد.

یافته ها

برای سرفصل های کارشناسی ارشد به طور کلی 126 منبع فارسی و 89 منبع انگلیسی معرفی شده است. بر اساس نظام رده بندی کنگره، 36.05 درصد از رده علوم (Q) و 27 درصد از رده Z (کتابشناسی، کتابداری، کتاب، کتابت، صنعت و تجارت کتاب) معرفی شده اند. رده های T (فناوری)، L (آموزش و پرورش) و سایر رده ها نیز به میزان نسبتا کمتری مورد توجه بوده است. نیم عمر مقالات 11 سال و 6 ماه و کتاب ها 8 سال و 6 ماه محاسبه شد. دکتر عصاره در رتبه نخست مولفان پرکار به ویژه در تالیف مقالات قرار دارد (19.67) و سهم دکتر نوروزی چاکلی و دکتر مهراد نیز در تالیف کتاب، نسبت به بقیه چشمگیرتر است.

نتیجه گیری

با توجه به کمبود واحدهای عملی و منابع ترجمه شده با محتوای روزآمد، بازنگری برنامه درسی ضروری به نظر می رسد. همچنین تالیف منابع حوزه علم سنجی با رویکرد بومی می تواند در راستای اثرگذاری پژوهش بر سیاست های علمی آموزشی کشور موثر واقع شود

زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p2128476 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!