تدوین مدل برخی از پیشایندها و پیامدهای سازگاری زناشویی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سازگاری زناشویی، نقش اساسی در زندگی زوجین دارد. سازگاری زناشویی، بر سلامتی جسمی و روانی زوجین موثر است و توانایی مقابله ی آن ها را با مشکلات و عوامل استرس زا افزایش می دهد. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر، تدوین مدل برخی از پیشایندها و پیامدهای سازگاری زناشویی بود.

روش ها

پژوهش حاضر به روش توصیفی، از نوع مطالعات همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل تمام کارکنان متاهل دانشگاه اصفهان بود که از این تعداد، 172 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. شرکت کنندگان، به پرسش نامه های امید بزرگسالان Snyder، شادی Oxford Argyle و همکاران، سازگاری زوجی Busby و همکاران، سنجش گرایش مذهبی خدایاری فرد و همکاران و مقیاس تاب آوری Davidson و Connor پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده ها به روش الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS انجام شد.

یافته ها

الگوی پیشنهادی پژوهش از برازش بسیار خوبی برخوردار بود. نتایج حاکی از اثر مستقیم گرایش های مذهبی، تاب آوری، امید و شادی بر سازگاری زناشویی بود (01/0 > P). همچنین، نتایج نشان دهنده ی اثر غیر مستقیم گرایش های مذهبی، تاب آوری و امید از طریق سازگاری زناشویی بر شادی بود (05/0 > P).

نتیجه گیری

سازگاری زناشویی یک عامل حفاظتی برای سلامت جسمی، رفاه و بهزیستی و نشانه ی پیشرفت و موفقیت زوجین است. با این حال، وجود این تاثیرات، بستگی به میزان سازگاری بین زوجین دارد. بنابراین، توجه به متغیرهایی همچون تاب آوری، گرایش های مذهبی و امید برای بهبود سازگاری زناشویی و ایجاد شادی و نشاط در زندگی توصیه می شود.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
188 تا 195
لینک کوتاه:
magiran.com/p2130517 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!