بررسی تاثیر شش آفت کش توصیه شده در مزارع برنج روی بارآوری و زنده مانی سن شکارگر Andrallus spinidens (F.) در شرایط آزمایشگاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سن شکارگر(F.)  Andrallus spinidens یکی از مهمترین عوامل مهار زیستی لاروهای بال پولک داران در مزارع برنج شمال کشور است. برای امکان سنجی استفاده از این شکارگر همراه با آفت کش های توصیه شده علیه آفات برنج، آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی انجام شد. اثرات شش آفت کش مورد استفاده در مزارع برنج شمال کشور (شامل سه نوع حشره کش، دو نوع قارچ کش و یک نوع علف کش) با استفاده از روش تغذیه ای روی پوره های سن چهارم این شکارگر بررسی شد. آفت کش ها بر اساس دز توصیه شده در مزرعه، تهیه شدند. برای تیمار شاهد از آب مقطر استفاده شد. به مدت 24 ساعت، تشتک های 2 میلی لیتری حاوی تیمارهای سموم در اختیار پوره ها قرار داده شد. سپس ظروف تیمارهای مختلف سموم حذف و 2 تا 3 عدد لارو سن آخر Galleria mellonella همراه با آب مقطر در اختیار پوره ها قرار گرفت. آزمایش ها در شرایط آزمایشگاهی با دمای 5/0±25 درجه سلسیوس، رطوبت نسبی 5±70 درصد و دوره نوری 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت تاریکی انجام شدند. مرگ ومیر پوره ها و حشرات کامل به صورت روزانه ثبت شد. نتایج نشان داد کمترین مقدار زادآوری در مقایسه با شاهد، مربوط به حشره کش های فیپرونیل، دیازینون و مالاتیون و بیشترین مقدار آن در علف کش پرتیلاکلر بود. گروه بندی آفت کش های یادشده بر مبنای اثر کل E طبق توصیه IOBC محاسبه شد. حشره کش های فیپرونیل، دیازینون و مالاتیون با 100% کشندگی در رده 4 (گروه زیان آور)، قارچ کش های ایپردیون+کاربندازیم و تری سیکلازول به ترتیب با 84/86% و 58/91% در رده 3 (نسبتا زیان آور) و علف کش پرتیلاکلر، با 39/74% تلفات در رده 2 (کمی زیان آور) قرار گرفت. بنابراین در صورت تایید نتایج مزرعه ای، کاربرد حشره کش های مورد بررسی هنگامی که این شکارگر در شالیزارها فعال است، توصیه نمی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2131380 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!