تحلیل شکاف بهره وری و برنامه ریزی بهبود بهره وری آب کشاورزی با رویکرد توانمندسازی کشاورزان و پایداری در آبخوان ها (مطالعه موردی: دشت قزوین)

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این مطالعه در سه فاز «تعیین شکاف بهره وری آب»، «تحلیل سیستماتیک راهکارهای ارتقای بهره وری آب» و «ارایه برنامه بهبود بهره وری آب» انجام شد. بهره وری آب آبیاری در مقیاس دشت بین 40 تا 50 درصد پتانسیل بهره وری آب برآورد شد. در محصولات گندم، جو و ذرت، 47، 52 و 30 درصد از شکاف عملکرد به دلیل تامین نامناسب آب (مقدار، زمان و یکنواختی توزیع) و 31، 32 و 52 درصد از شکاف عملکرد به دلیل مدیریت ناصحیح کاربرد کود در مزارع بوده است. در دشت قزوین بهره وری آب آبیاری در بخش زراعت از سال 1385 تا 1395 به طور متوسط سالانه 4/9 درصد افزایش داشته است (از 1/17 تا1/74 کیلوگرم بر مترمکعب) و با اصلاح سامانه های آبیاری و الگوی کشت، امکان ارتقای بهره وری اقتصادی آب و درآمد کشاورز ضمن کاهش برداشت آب، وجود دارد. اگر توسعه سامانه های آبیاری تحت فشار با کنترل سطح کشت و یا کنترل برداشت آب باشد، می تواند وضعیت آبخوان را بهبود بخشد. بررسی امکان پذیری راهبردها نیز نشان داد که موانع نهادی و محدودیت های اجتماعی اصلی ترین موانع از افزایش بهره وری است. با روش ترسیم نقشه راهبردی، راهکارهای بهبود بهره وری آب در سه دسته آغازین، واسطه ای و پایانی ارایه شد. از مهمترین تهدیدهای پیش رو در ارتقای بهره وری، افت کمی-کیفی آبخوان و تخریب خاک به دلیل استفاده ناصحیح از پلاستیک در مزارع و از راهبردهای آغازین ارتقای بهره وری آب، آموزش کشاورزان در زمینه آبیاری و بهره ‎وری و جلب مشارکت آنان در تشکیل انجمن های حفاظت و بهره برداری از آب است. با ارتقای بهره وری آب در یک دوره 15 ساله می توان برداشت آب از آب های زیرزمینی در بخش کشاورزی را به حد آب قابل برنامه ریزی (877 میلیون مترمکعب) رساند، بدون این که معیشت کشاورزان و اقتصاد کشاورزی آسیب زیادی ببیند. استفاده از این ظرفیت ارتقای بهره وری نیاز به برنامه ریزی چندبخشی و کنترل بر برداشت آب دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2134932 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!