ارزیابی تخریب سرزمین با پیش بینی تغییرات پوشش اراضی و پارامترهای اقلیمی در مناطق ساحلی جنوب ایران با استفاده از مدل Ca - Markov

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تغییرات کاربری معمولا در اثر عوامل طبیعی و فعالیت های انسانی (جنگل زدایی، شهرنشینی، کشاورزی غیراصولی و چرای زیاد) ایجاد می شود. دو پارامتر (دما و بارش) در پهنه بندی و طبقه بندی های اقلیمی نقش عمده ای دارد و از عوامل موثر بر فعالیت های انسانی، طبیعی، اقتصادی و کشاورزی به شمار می رود. در این تحقیق، روند تغییرات کاربری اراضی مناطق ساحلی جنوب ایران طی دوره ی 21 ساله (1377 1398) با استفاده از تصاویر ماهواره ی لندست (سنجنده های TM و OLI) و روش حداکثراحتمال (به منظور طبقه بندی تصاویر ماهواره ای) بررسی شد. از SAVI نیز به عنوان شاخصی برای بررسی روند تخریب سرزمین و بیابان زایی و نشان دادن پویایی پوشش گیاهی استفاده شد. به منظور ترسیم نقشه های دما و بارش، از روش میان یابی عکس مربع فاصله (IDW) استفاده شد. برای پیش بینی تغییرات کاربری اراضی،SAVI ، دما و بارش در بازه زمانی مورد اشاره نیز از مدل سلول خودکار CA-Markov استفاده شد. نتایج حاصل از آشکارسازی تغییرات کاربری اراضی، SAVI، دما و بارش برای بازه زمانی 1377 1398 به ترتیب، بیانگر افزایش طبقه کاربری مناطق انسان ساخت، اراضی شور و کاهش طبقه کاربری پوشش گیاهی و افزایش دما و پراکنش نامنظم بارش می باشد. یافته های مدل برای سال 1418 به گونه ای است که در صورت ادامه ی روند موجود در مناطق ساحلی، طبقه اراضی شور، مناطق انسان ساخت با افزایش 4 و 5/1 درصدی تغییرات و کاربری پوشش گیاهی و پهنه های آبی نیز با رشد سینوسی و اندک همراه می باشد. روند مشاهدات تغییرات SAVI نیز نشان داد که طبقات 4/0 - 2/0 و 6/0 - 4/0 به ترتیب روند افزایشی و کاهشی، 8/1 و 7/1- درصدی را دنبال می کند. همچنین نتایج پبش بینی تغییرات دمایی و بارش حاکی از این است که طبقه دمایی 27 - 5/25 درجه سانتیگراد در منطقه با افزایش 17 درصدی تغییرات روبروست. طبقات بارش <150 و 250 - 300 میلیمتر نیز به ترتیب با روند افزایشی و کاهشی همراه می باشد. بنابراین، با توجه به نتایج تغییرات کاربری اراضی و روند سینوسی و کاهشی فراوانی پوشش گیاهی، همچنین افزایش دما و پراکنش نامنظم بارش می توان نتیجه گرفت که مناطق ساحلی جنوب تحت تاثیر عوامل اثرگذار اقلیمی انسانی است و گرایش منطقه نیز به سمت بیابانی شدن و تخریب سرزمین می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2137239 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!