تاثیر تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسب وکارهای نوپا با نقش تعدیل گر فرهنگ ملی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

امروزه کارآفرینی نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها دارد و در این بین ایجاد انگیزه های لازم برای کارآفرینی و گسترش فرهنگ کارآفرینی اساسی و تعیین کننده است. محققان نقش فرهنگ ملی در این زمینه را تعیین کننده می دانند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسب وکارهای نوپا با نقش تعدیل گر فرهنگ ملی انجام گرفت.

روش

این پژوهش به لحاظ روش، از نوع پیمایشی و از لحاظ ماهیت و هدف نیز توصیفی-کاربردی بود. ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات مورد نیاز محقق، پرسش نامه محقق ساخته بوده که در طیف لیکرت بصورت پنج گزینه ای تنظیم شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بود. بر اساس آمار ماخوذه از آموزش دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران، تعداد 9000 نفر در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشکده مدیریت و اقتصاد مشغول به تحصیل هستند. بر اساس فرمول کوکران تعداد 370 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری در دسترس بود. بعد از تایید روایی ابزار جمع آوری اطلاعات با ضریب لاوشه و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ پرسش نامه در اختیار گروه پاسخ گویان قرار گرفت و ضریب آلفا 0/79 بود. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح توصیفی از آماره هایی نظیر فراوانی، درصد، میانگین، میانه، انحراف معیار و جداول و نمودارهای ستونی استفاده گردید. در سطح استنباطی برای آزمون فرضیه ها از رگرسیون استفاده گردید. نرم افزار مورد استفاده SPSS 24 بود.

یافته ها

تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسب وکارهای نوپا با نقش تعدیل گر فرهنگ ملی تاثیر مثبت دارد. تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسب وکارهای نوپا تاثیر مثبت دارد. تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسب وکارهای نوپا با نقش تعدیل گر نگرش فردگرایانه تاثیر مثبت دارد. تمایل کارآفرینانه بررفتار کسب وکارهای نوپا با نقش تعدیل گر نگرش جنسیتی تاثیر ندارد. تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسب وکارهای نوپا با نقش تعدیل گر رویکرد استراتژیک تاثیر مثبت دارد. تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسب وکارهای نوپا با نقش تعدیل گر روابط قدرت تاثیر ندارد. تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسب وکارهای نوپا با نقش تعدیل گر اجتناب از عدم اطمینان تاثیر ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2141024 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!