سنتز نانوکامپوزیت کلینوپتیلولیت - پلی آکریلونیتریل به منظور حذف زیرکونیم از محلول های آبی: بررسی و ارزیابی عوامل تاثیرگذار بر فرایند جذب، پارامترهای سینتیکی، ترمودینامیکی و ایزوترم های جذبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش کامپوزیت هایی با استفاده از پلی اکریلونیتریل و زیولیت نانوکلینوپتیلولیت تهیه شد. کامپوزیت های سنتز شده با استفاده از تکنیک هایSEM ،DTG ،FT-IR ،XRF ،XRD  مورد شناسایی قرار گرفتند و در نهایت جذب یون زیرکونیم از محلول های آبی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این نانوجاذب نانو زیولیت کلینوپتیلولیت به عنوان جزء فعال برای جذب یون زیرکونیم عمل می کند و پلی اکریلونیتریل نقش متصل کننده را دارد. به علاوه با تغییر اندازه ذرات زیولیت از میکرومتر به مقیاس نانو، علاوه بر افزایش ظرفیت، سینتیک فرایند جذب نیز به شدت افزایش یافت. سرعت جذب توسط نانوکامپوزیت بسیار سریع بوده و بیش از %75 از بیشینه ظرفیت جذب برای زیرکونیم در 5 ساعت اول به دست آمد. تصویر SEM نشان داد که ذرات زیولیت توسط پلیمر PAN به یک دیگر متصل شده اند. ساختار متخلخل نانوکامپوزیت اجازه نفوذ یون های موجود در محلول به درون دانه های نانوکامپوزیت و رسیدن به جایگاه تعویض یون را فراهم کرد. اثر پارامترهای pH، دما، زمان و غلظت بر میزان جذب بررسی گردید. زمان تماس و pH بهینه به ترتیب 24 ساعت و 2 بود. بیشینه ظرفیت جذب نانو کامپوزیت 1-mg.g 65/18 به دست آمد. جاذب در شرایط بهینه توانایی حذف %80 از یون زیرکونیم از یک محلول 1-meq.mL 01/0 را دارد. هم چنین پارامترهای سینتیکی و ترمودینامیکی استخراج شد. داده های تجربی با مدل سینتیکی شبه درجه دوم با ضرایب همبستگی بسیار خوبی برازش شدند. به علاوه مقادیر تیوری به دست آمده از معادله با مقادیر تجربی توافق خوبی نشان داد. لذا می توان معادله سینتیکی شبه درجه دوم را مدل مناسبی به منظور تفسیر داده های تجربی دانست. توافق داده های تجربی با مدل سینتکی شبه درجه دوم نشان داد مرحله تعیین کننده سرعت، مرحله تعویض یون است. به علاوه ثابت سرعت جذب توسط نانوکامپوزیت نسبت به کامپوزیت کلینوپتیلولیت-پلی اکریلونیتریل ماکرومتری مقادیر بیش تری را نشان داد. به عبارتی جذب یون زیرکونیم بر روی نانوکامپوزیت با سرعت قابل ملاحظه ای نسبت به کامپوزیت ساخته شده با زیولیت با ابعاد ماکرو انجام شد.ΔH°  مثبت و  ΔG°منفی نشان داد که فرایند جذب زیرکونیم گرماگیر و خودبه خودی است. داده های تعادلی با استفاده از مدل های لانگمویر، فروندلیچ و دوبینین- رادشکویچ ارزیابی شد. براساس مدل ایزوترمی دوبینین-رادشکویچ، جذب یون زیرکونیم از طریق فرایند تعویض یون انجام می شود. مقادیر به دست آمده برای RL در محدوده ی 0 تا 1 بود که نشان دهنده ی ماهیت مطلوب فرایند جذب زیرکونیم می باشد. مقایسه مقادیر Q0به دست آمده برای جاذب ها نشانداد که نانوکامپوزیت دارای بیش ترین ظرفیت جذبی برای یون زیرکونیم می باشد. این مقدار بالای Q0 را می توان با توجه به ابعاد نانومتری کامپوزیت توجیه کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2142546 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!