بررسی متوفیان ناشی از بلع بسته های مواد مخدر ارجاعی به مرکز پزشکی قانونی تهران طی 5 سال (1381 - 1377)

پیام:
چکیده:
زمینه
هدف این پژوهش بررسی حمل مواد مخدر به روش انباری (از راه حفرات و سوراخ های بدن) و مرگ و میر ناشی از بازشدن و یا نشت آن در اجساد ارجاع شده به مرکز پزشکی قانونی تهران طی پنج سال بود.
روش ها
13 پرونده از کل پرونده های ارجاعی به سازمان، مربوط به قربانیان ناشی از بلع بسته های مواد مخدر که از بیمارستان ها و نیروی انتظامی ارجاع شده بود و یا علت فوت نامعلوم بود بررسی شد. اطلاعات لازم همه گیر شناسی و سبب شناسی مرگ و میر ناشی از بسته های بلعیده شده مواد مخدر، به وسیله پرسشنامه گردآوری گردید.
یافته ها
بیشترین میزان مرگ و میر در مردان در گروه سنی 20 تا 62 رخ داده بود. 46.5 درصد متوفیان متاهل، 31.46 درصد بیکار، 84.61 درصد با سابقه مثبت اعتیاد، 61.53 درصد دارای سابقه محکومیت بودند. بیشترین ماده کشف شده تریاک بود (84.61 درصد) و هرویین و حشیش (7.63 درصد) در رده های بعدی مصرف قرار داشتند. محل قرارگیری مواد مخدر در 23.7 درصد متوفیان معده بود اما شایعترین محل (38.46 درصد) نامشخص و در تمامی دستگاه گوارش بود. کم وزن ترین بسته 20 گرم و سنگین ترین بسته 1400 گرم بود. حداکثر تعداد بسته ها 60 عدد و حداقل یک بسته بود. تابلوی مرگ در 61.53 درصد موارد نامعلوم ودر 30.76 درصد موارد بلع بسته های مواد بود. علت نهایی فوت در 76.92 درصد متوفیان مسمومیت حاد ناشی از باز شدن بسته های مواد مخدر بود.
نتیجه گیری
ترس از قانون، نگرانی از مراجعه به مراکز درمانی، در جریان قرار گرفتن نیروی انتظامی، کم اطلاع بودن حاملین در مورد خطر حمل مواد و عوارض ناشی از نشت آن و نیز عدم امکانات تشخیصی و درمانی در تمام بیمارستانها باعث افزایش مرگ و میر ناشی از روش انباری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p214535 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!