شناسایی مکان های مناسب به منظور دفن پسماندهای مناطق اسکان موقت پس از بحران زمین لرزه با استفاده از روش بهینه سازی توده ذرات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از مهمترین مسایل مطرح پس از وقوع بحران زمین لرزه، یافتن مکانهای مناسب دفن پسماند های مناطق اسکان موقت می باشد. این مکانها عمدتا موقت بوده و پس از اسکان دایم آسیب دیدگان زمین لرزه به مکان دیگر منتقل می شوند. نکته مهم آن است که اماکن دفن پسماند باید بگونه ای انتخاب شوند که از ایجاد و شیوع بیماری های ناشی از دفن نامناسب پسماند و همچنین آسیبهای زیست محیطی در زمان اسکان موقت جلوگیری شود. لذا بهینه سازی فرایند یافتن مکانهای مناسب ضروری می نماید. هدف این مقاله در گام اول یافتن مکانهای مستعد برای اسکان موقت آسیب دیدگان پس از زمین لرزه و در گام دوم بهینه یابی مکانهای مناسب برای دفن پسماند می باشد. نوآوری اصلی این مقاله بکارگیری الگوریتم بهینه سازی توده ذرات (PSO) در معرفی مکانهای موقت دفن پسماند است. در این راستا ابتدا مکانهای مناسب برای اسکان موقت با تعیین معیارهای مربوطه، وزندهی آنها توسط روش میانگین وزنی مرتب شده فازی (Fuzzy-OWA) و ترکیب لایه ها با استفاده از روش همپوشانی وزندار انجام شد. سپس مکانهای بهینه دفن پسماند با اعمال روش PSO بر روی نتایج اولیه حاصل از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) مشخص گردید. سناریوی مورد نظر با در نظر گرفتن فعال شدن گسلهای شمال تهران، گسل مشا و گسل ری و زلزله 6 ریشتر مکانهای مستعد اسکان موقت و دفن پسماند را در شهر تهران پس از زمین لرزه نشان می دهد. نتایج حاصل حاکی از آن است که بخشهایی از جنوب، جنوب غربی و غرب تهران برای اسکان موقت مستعد بوده و بخشهایی از مناطق شرقی و بخشی از مناطق شمال غربی تهران برای دفن موقت پسماند مناسب می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
157 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p2145739 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!