مدل سازی الگوی کرنل در تشخیص لندفرم های زمین (با تاکید بر لندفرم های یخچالی و مجاور یخچالی) در محدوده کمربند کوهستانی البرز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مورفولوژی زمین اطلاعات زیادی برای محققان علوم محیطی فراهم می آورد. یکی از اهداف علم ژیومورفولوژی شناسایی، طبقه‏ بندی، و آنالیز لندفرم‏ های زمین است. در گذشته، تشخیص و شناسایی لندفرم ‏های زمین براساس کارهای میدانی یا با استفاده از نقشه ‏های توپوگرافیکی به‏ صورت دستی انجام می‏گرفت که بسیار وقت‏ گیر بود و البته در مواردی با مسایل زیادی رو‏به‏ رو می‏شد. در این بخش لندفرم‏های یخچالی و مجاور یخچالی شامل سیرک‏ های یخچالی، دریاچه ‏های یخچالی تارن، قلل، گردنه‏ ها، خط‏ال راس‏ها و خط‏ال قعرها، و مخروط‏های رسوبی، با استفاده از مدل ارتفاعی به ‏طور خودکار شناسایی شد. بدین منظور، دو رویکرد، شامل مدل‏سازی مفهومی و شی‏ء‏گرا، مدنظر قرار گرفت. در رویکرد نخست، شرایطی برای قیاس مورفولوژی زمین با الگوی کرنل مرجع فراهم آمد. دومین رویکرد مدل‏سازی شی‏ء‏محور است که از شییی مرجع برای تشخیص لندفرم ‏ها استفاده می‏کند. ارزیابی نتایج نشان می‏دهد که صحت تشخیص لندفرم ‏های موردنظر در این پژوهش به‏ طور متوسط 60 درصد بوده که با توجه به پیچیدگی لندفرم ‏های موردنظر مانند سیرک ‏های یخچالی و مخروط‏های رسوبی عملکرد قابل قبولی است. صحت مدل آنالیز مفهومی الگوی کرنل 51/58درصد و مدل شی‏ء‏گرا، 50/60درصد برآورد شد که به‏ طور کلی عملکرد مدل شی‏ء‏گرا بهتر از مدل مفهومی بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
271 تا 294
لینک کوتاه:
magiran.com/p2147981 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!