ارائه یک روش خوشه بندی گراف-محور جهت شناسایی جمعیت های سلولی در داده های توالی یابی RNA سلول-منفرد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استفاده از فناوری «توالی یابی RNA سلول-منفرد» باعث شناخت بهتر ساختارهای سلولی شده و داده های با وضوح بسیار بالایی از بیان ژن های مختلف هر سلول را در یک زمان واحد ارایه می دهد. یکی از زمینه های پرکاربرد در این حوزه، خوشه بندی داده ها بر اساس ژن های بیان شده است که بعضا منتج به شناسایی جمعیت های سلولی جدید می گردد. عملکرد روش های پیشنهادی عمدتا به شکل جمعیت ها و ابعاد داده ها بستگی دارد؛ لذا توسعه یک روش که بتواند فارغ از این موانع به شناسایی جمعیت های سلولی بپردازد، بسیار مهم است.

روش

در روش پیشنهادی که یک روش کتابخانه ای بود، ابتدا تعداد جمعیت های سلولی تخمین زده شد. این تخمین از آن جهت اهمیت دارد که در دنیای واقعی، اطلاعات اولیه مثل تعداد و نوع جمعیت های سلولی در دسترس نیست. سپس با استفاده از یک کرنل گاوسی مبتنی بر گراف، ضمن کاهش ابعاد مسیله، اقدام به شناسایی جمعیت های سلولی با روش خوشه بندی kmeans++ شد.

نتایج

نتایج پیاده سازی نشان داد که روش پیشنهادی می تواند نسبت به سایر روش های یادگیری ماشین ارایه شده در این زمینه، بهبود قابل قبولی را حاصل کند. به عنوان مثال برای معیار ARI، مقادیر 100، 93/47 و 84/69 به ترتیب برای مجموعه داده های سلول-منفرد Kolod، Buettner و Usoskin حاصل شد.

نتیجه گیری

روش پیشنهادی بدون هیچ اطلاعات اولیه در مورد تعداد و نوع جمعیت های سلولی و فارغ از ابعاد بالای مسیله، می تواند اقدام به خوشه بندی و در نتیجه شناسایی جمعیت های سلولی با دقت و کیفیت بالایی نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2149256 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!