ارتباط انگ با خود- دلسوزی در مبتلایان به اختلال دوقطبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مبتلایان به اختلال دوقطبی با پدیده انگ مواجه هستند. از طرفی، خود- دلسوزی، یک نقش کلیدی در بهبود سلامت روانی آنان ایفا می نماید. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط انگ با خود- دلسوزی در مبتلایان به اختلال دوقطبی انجام شد.

روش بررسی

در این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی توصیفی، شرکت کنندگان 200 نفر از مبتلایان به اختلال دوقطبی بستری در مرکز روانپزشکی ایران بودند که به روش نمونه گیری مستمر انتخاب شدند. داده ها با کمک فرم مشخصات فردی و ابزارهای روا و پایا شده انگ و خود- دلسوزی گردآوری و با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل و آنالیز واریانس) تحلیل شدند.

یافته ها

 میانگین و انحراف معیار نمرات انگ 06/7 ± 03/77 و خود- دلسوزی 47/4 ± 57/77 به دست آمد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که متغیرهای انگ و خود- دلسوزی، همبستگی معنی دار آماری نداشتند (301/0=P و 073/0-=r). به علاوه، خرده مقیاس انزوا از خود- دلسوزی با خرده مقیاس های تبعیض (030/0=P و 153/0-= r)، آشکار سازی (045/0= P و 142/0-= r) و جنبه های مثبت (034/0=P و 150/0-= r) از انگ همبستگی معنی دار آماری داشت که این همبستگی به صورت معکوس و ضعیف بود یعنی با کاهش انزوا، انگ در این ابعاد افزایش می یافت. در میان مشخصات فردی، بین انگ با تعداد افراد خانواده، سن و سابقه اختلال روانی در خانواده ارتباط معنی دار وجود داشت (05/0<P). بین خود- دلسوزی با هیچ یک از مشخصات فردی ارتباط معنی دار دیده نشد.

نتیجه گیری کلی

در پژوهش حاضر، بین دو متغیر انگ با خود- دلسوزی در مبتلایان به اختلال دوقطبی، ارتباط معنی دار آماری وجود نداشت اما بین خرده مقیاس های مختلف انگ، با خرده مقیاس انزوا از خود- دلسوزی، ارتباط معنی دار در جهت معکوس، وجود داشت یعنی هرچه مبتلایان، ابعاد تبعیض، آشکارسازی و جنبه های مثبت از انگ را پررنگ تر دیده اند، کمتر به سوی انزوا رفته اند. انگ به عنوان یک متغیر اجتماعی که ریشه در فرهنگ جوامع دارد، به گونه ای در بطن جامعه ریشه دوانده که حتی برخورداری از خود- دلسوزی، نمی تواند از بار منفی آن بکاهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2150352 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!