امکان سنجی پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان های اطلاعاتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

منابع انسانی در سازمان ها، سرشار از تجربه و دانش هستند که این دانش در قالب یک نظام یکپارچه و هدفمند، شناسایی، ذخیره سازی، به روزرسانی، تسهیم و به کارگیری مجدد نمی شوند. چه بسا مهارت ها و تجربه ها و دانشی که به علت بیرون رفتن افراد از سازمان ها، به همراهشان از سازمان بیرون می رود. این در حالی است که اگر این دانش ذخیره شده در افراد به صورت دانش آشکار درآید و در ساختار سازمانی تاثیر داده شود دیگر هزینه هایی که سازمان برای پرورش فرد کرده، به هدر نمی رود. هدف پژوهش حاضر امکان سنجی و شناخت زیرساخت ها و ملزوم های پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان است.

روش شناسی

این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی است. روش نمونه گیری در این تحقیق، برای کفایت اعضای نمونه در سطح اطمینان 95 درصد، تعداد 252 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان افراد نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته دارای اعتبار و پایایی مطلوب و مصاحبه با خبرگان استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات محقق با مراجعه به کتابخانه ها، سازمان ها و مراکز علمی-تحقیقاتی و دانشگاه ها و مطالعه کتاب ها، مقالات، اسناد رایانه ای و صفحه های اینترنتی که به نوعی با تحقیق ارتباط داشته، اطلاعات مورد نظر را گردآوری کرده است. داده ها با استفاده از آزمون های رتبه ای فریدمن و t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

یافته ها و  نتیجه گیری

در رتبه بندی زیرساخت ها و ملزوم های پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان، هدف ها و راهبرد سازمان در مرتبه اول اهمیت بوده و فرهنگ سازمانی، فناوری وساختار سازمانی نیز در مراتب بعدی، اهمیت دارند. در سازمان، بیشتر افراد به موضوعاتی نظیر استفاده از مدیران متخصص و متعهد در سازمان، تعامل با مراکز علمی تحقیقاتی، تشویق و ترغیب مدیران برای به کارگیری مدیریت دانش، تغییر نگاه مدیران سطح بالای سازمان نسبت به مدیریت دانش و استفاده از تجهیزات پیشرفته و به روز اشاره کرده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2154045 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!