جایگاه تقیه در فعالیت های اطلاعاتی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مسئله ای که تحقیق حاضر در صدد بررسی آن است، عبارت از تبیین جایگاه «تقیه»؛ در فعالیت های اطلاعاتی است . دقت در سیره سیاسی پیامبر اکرم (ص) و ایمه معصومین علیهم السلام و آرای فقها، اعم از شیعه و سنی، حاکی از اهمیت شایان توجه راز داری ، کتمان اسرار و حفاظت از خود و اطلاعات دارای اهمیت در برابر دشمنان در زندگی است و «اصل تقیه»؛ به مثابه یک ساز وکار و همچنین روش کارآمد، در فعالیت های سیاسی، اجتماعی، اطلاعاتی، امنیتی و حفاظتی، کاربردهای ارزشمندی دارد. «تقیه» به مفهوم پوشیده داشتن اعتقادات و باورها از رقیب و دشمن احتمالی و ترسیدن از خطر و اقدام به رفتار و واکنش مناسب در برابر تهدیدات است. کاربرد تقیه در فقه اسلامی و در آراء فقها مبتنی بر قواعد فقهی : اکراه واضطرار، الاهم فالاهم، و مرتبط با اصولی مانند : رازداری وکتمان اسرار، توریه و مصلحت است.

روش شناسی

تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کیفی است که با بهره گیری از روش شناسی توصیفی ، تحلیلی و بهره گیری از روش اسنادی وکتابخانه ای انجام می گیرد و محقق با استفاده از داده ها و اطلاعات موجود در قرآن، سیره ایمه معصومین علیهم السلام و فقهای اسلام به تجزیه وتحلیل داده ها و تشریح جایگاه تقیه در فعالیت های اطلاعاتی می پردازد.

یافته ها و نتیجه گیری

اصل تقیه با تکیه بر قواعدی مانند الاهم فالاهم ، توریه ، رازداری ،کتمان سر، اکراه ، اضطرار و مصلحت؛ سازوکاری مهم برای مصون سازی خود و سازمان ازخطرهای احتمالی دشمن است و فقهای شیعه به طور اجتماعی کاربرد آن را مبتنی بر قواعد فقهی در فعالیت های اطلاعاتی جایز تلقی کرده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2154047 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!