مروری بر نقش محرکهای زیستی و غیرزیستی در افزایش بیوسنتز متابولیتهای ثانویه گیاه پروانش (Catharanthus roseus (Linn.) G. Don)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

براساس آخرین بررسی های آماری و اپیدمیولوژیک در ایران، سرطان بعد از بیماری های قلبی- عروقی و حوادث، سومین عامل مرگ و میر به شمار می آید. دو آلکالویید وین بلاستین و وین کریستین که عمدتا در بخش هوایی گیاه پروانش تولید می شوند، به صورت وسیعی در درمان تومورهای انسانی مورد استفاده قرار می گیرند. لذا استفاده از روش های زیست فناوری برای افزایش تولید این آلکالویید ها یک امر ضروری به شمار می رود. با توجه به تنظیم پذیر بودن مسیر بیوسنتز ایندول آلکالوییدها (TIAs) ، تغییر در غلظت پیش ماده ها و آنزیم ها توسط محرک های زیستی و غیر زیستی می تواند رویکرد مهم در این زمینه باشد. این محرک ها از طریق القاء سیستم ایمنی گیاه پروانش باعث تحریک بیوسنتز و انباشت متابولیت های وین بلاستین و وین کریستین می شوند. لذا در این مطالعه استفاده از محرک های زیستی و غیر زیستی بر روی مسیر بیوسنتز آلکالوییدهای ایندول ترپنوییدی (TIAs) جهت بهبود تولید این متابولیت ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. بر اساس مطالعات ما این مقاله اولین مقاله در زمینه مرور اثرات تحریک کننده ها بر تولید وین بلاستین و وین کریستین می باشد و این مقاله می تواند در روشن کردن مسیر آینده تحقیقات در این زمینه مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2154807 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!