اثر عصاره چای سبز بر پارامترهای سلامت اسپرم رت های بالغ تیمار شده با بیسفنول A

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیسفنول A (BPA) از طریق تولید رادیکال های آزاد، عملکرد دستگاه تناسلی مردان را مختل می کند. از سوی دیگر، عصاره چای سبز (GTE) به عنوان یک آنتی اکسیدانت قوی شناخته می شود.

هدف

هدف از این مطالعه بررسی اثر تیمار همزمان بیسفنول A و GTE به عنوان یک عامل آنتی اکسیدانی بر عملکرد دستگاه تناسلی مردان بود.

روش بررسی

رت های نر بالغ به 4 گروه تقسیم شدند: کنترل، بیسفنول A (µg/kg/day20)، GTE (mg/kg/day 100) و بیسفنول A + GTE و برای 8 هفته تیمار شدند. وزن بدن و وزن بیضه چپ ثبت شد و سپس ناحیه دمی اپیدیدیم چپ نیز در محیط کشتHam's F10  به چند قطعه برش داده شد. اسپرم های خارج شده به منظور بررسی تعداد، تحرک، قابلیت حیات و ناهنجاری های مورد بررسی قرار گرفتند. کیفیت کروماتین اسپرم، توسط رنگ آمیزی های هسته ای آکریدین اورانژ و آنیلین بلو بررسی شد. داده ها با روش آماری واریانس یک طرفه و تست Tukey تجزیه و تحلیل و تفاوت میانگین ها در سطح 05/0 P < معنی دار در نظر گرفته شد.

نتایج

کاهش معنی داری در تعداد، تحرک و قابلیت حیات اسپرم در گروه بیسفنول A در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد. بیسفنول A بر کیفیت DNA اسپرم و جایگزینی پروتامین به جای هیستون هیچ اثری نداشت. همچنین افزایش قابل توجهی در قابلیت حیات و تحرک اسپرم، در گروه عصاره چای سبز در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که عصاره چای سبز می‎تواند اثرات نامطلوب بیسفنول A بر سلامت اسپرم در رت های بالغ را کاهش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2154810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!