مسیرهای مربوط به microRNA-1 و مقایسه بیان آن در سرم اهداکنندگان خون با نتیجه مثبت آزمایش HIV نسبت به افراد سالم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

ریز RNAها (miRNA)، مولکول های RNA غیرکننده (24-19 نوکلیوتیدی) هستند که در طیف وسیعی از فرایندهای زیستی از طریق تنظیم پس از رونویسی بیان ژن، نقش مهمی ایفا می کنند. تغییر بیان miRNAها در بیماری های عفونی مختلف نظیر عفونت HIV گزارش شده است. تعیین پروفایل های بیانی miRNA خصوصا در مایعات زیستی پستانداران که متاثر از فرایندهای داخل سلولی نقاط مختلف بدن می باشد دید جامعی در ارتباط با تغییرات پاتوفیزیولوژی مرتبط با برهمکنش های ویروس- میزبان در اختیار می گذارد. از این رو هدف از مطالعه حاضر بر پایه تجزیه و تحلیل بیوانفورماتیکی miR-1 در ارتباط با مسیرهای پیام رسان متاثر بالقوه در عفونت HIV، تعیین پروفایل بیانی miR-1 در سرم اهداکنندگان خون با نتیجه آزمایش HIV مثبت نسبت به افراد سالم در مرکز انتقال خون بوشهر می باشد.

مواد و روش ها

تجزیه و تحلیل غنی سازی روی ژن های هدف پیش بینی شده برای miR-1 بر پایه ابزارهای بیوانفورماتیکی مرتبط به miRNAها برای دستیابی به مسیرهای احتمالی تحت تنظیم این miRNA صورت گرفت، با توجه به مسیرهای متاثر در عفونت HIV و درگیری ژن های هدف miR-1 در این مسیرهای سیگنالینگ، ارزیابی بیان miR-1 در نمونه های سرم خون 20 فرد HIV مثبت تحت درمان، 10 فرد HIV مثبت تازه تشخیص داده شده و 40 فرد سالم بوسیله qRT-PCR انجام پذیرفت. داده ها با نرم افزار آماری SPSS ویرایش 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

تجزیه و تحلیل غنی سازی شده برای ژن های هدف miR-1 نشان می دهد که ژن های هدف به میزان قابل توجه (05/0>FDR) در 4 مسیر پیام رسان هورمون تیرویید، مسیرهای سرطان، اندوسیتوز، سیستم پیام رسان فسفاتیدیل اینوزیتول متمرکز شدند، علاوه بر این، افزایش بیان قابل توجه miR-1 (05/0>P) در افراد مبتلا به HIV تازه تشخیص داده شده نسبت به افراد سالم، همچنین کاهش بیان قابل توجه miR-1 (001/0>P) در افراد HIV مثبت تحت درمان نسبت به افراد مبتلا به HIV تازه تشخیص داده شده مشاهده گردید.

نتیجه گیری

مطالعات بیوانفورماتیک حاکی از آن است که ژن های هدف پیش بینی شده برای miR-1 متعلق به مسیرهای مرتبط با هورمون تیرویید، سرطان، اندوسیتوز و سیستم پیام رسان فسفاتیدیل اینوزیتول می باشند؛ که از جمله مسیرهای مختل شده در عفونت HIV می باشند. علاوه بر این، تغییر بیان قابل توجه miR-1 در سرم خونی بیماران مبتلا به HIV تازه تشخیص داده شده نسبت به افراد سالم و افراد HIV مثبت تحت درمان نسبت به بیماران مبتلا به HIV تازه تشخیص داده شده تاثیرات قابل توجه فرایندهای بیماری زایی ویروس HIV بر بیان miR-1 را نشان می دهد. از این رو، یافته های این مطالعه نشان دهنده پتانسیل استفاده از miR-1 در راستای درک بهتر بیماری زایی ویروس HIV و مداخلات درمانی متعاقب بواسطه هدف قرار دادن آن miRNA می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
195 تا 204
لینک کوتاه:
magiran.com/p2155084 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!