برنامه ریزی توسعه منطقه ای بر پایه روش آینده پژوهی تحلیل اثرات متقاطع و سناریو نویسی سایب (مطالعه موردی: استان کهگیلویه و بویراحمد)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از پژوهش حاضر برنامه ‏ریزی توسعه منطقه ‏ای استان کهگیلویه و بویراحمد بر پایه روش آینده‏ پژوهی تحلیل اثرهای متقاطع و سناریونویسی سایب است. برای تجزیه‏ و تحلیل داده ‏ها از نرم‏ افزارهای آینده ‏پژوهی Micmac  و سناریونویسی Scenario Wizard مبتنی بر روش طوفان فکری و انگیزش ذهنی استفاده‏ شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان ‏داد نه پیشران کلیدی ازجمله سرمایه‏ گذاری، گردشگری، استفاده از نیروهای متخصص و خبره، منابع آب، شبکه راه ‏ها، امنیت سرمایه‏ گذاری، محصولات زراعی و کشاورزی، زیربناهای روستایی،و اشتغال از میان 32 عامل شناسایی‏شده بیشترین تاثیر را در رشد و توسعه آینده استان کهگیلویه و بویراحمد دارد. همچنین، شاخص تحقیق و توسعه، به‏ عنوان عامل تنظیم ‏کننده،از میان عوامل تاثیرگذار و تاثیرپذیر رشد و توسعه استان درنظر گرفته شد. همچنین، برای ترسیم چشم‏انداز توسعه منطقه ‏ای استان کهگیلویه و بویراحمد، پیشران‏ های کلیدی به‏‏ عنوان عوامل پایه و اصلی در سناریونویسی در ادامه استفاده شدند. درواقع،مجموعه وضعیت‏ های محتمل این عوامل به‏ شکلی شفاف راهبردها و استراتژی‏های کلیدی و سیاست‏ گذاری را برای مدیران معین می‏کند. درنهایت، با تدوین 112 وضعیت، 14 سناریو برای توسعه آینده استان درنظر گرفته شد که 5/12 درصد از وضعیت ‏ها دارای حالت بحرانی‏اند، 75/18درصد در حالت ایستا و75/68درصد در شرایط مطلوب‏ اند. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد مطلوب‏ ترین سناریو برای توسعه آینده استان مبتنی بر استفاده از نخبگان و متخصصان داخل استان، رشد گردشگری طبیعی، توسعه حمل‏ و نقل ریلی، توجه به اشتغال‏ زایی، توسعه زیربناهای روستایی و مشوق ‏های سرمایه‏ گذاری و امنیت، توسعه محصولات باغی، و درنهایت مدیریت بهینه و پایدار آب است.

زبان:
فارسی
صفحات:
657 تا 674
لینک کوتاه:
magiran.com/p2155945 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!