ارزیابی استفاده از سرنگ های پلاستیکی به جای سرنگ های شیشه ای در روش تولید گاز برای ارزیابی برخی از مواد خوراکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی

هزینه انکوباتور گردان اندازه گیری آزمون گاز به همراه سرنگ های شیشه ای بالا بوده و امکان نصب و راه اندازی آن از جمله حساس و شکننده بودن سرنگ ها دارای مشکلات عمده ای است به نظر می رسد، که انجام روش آزمون تولید گاز با استفاده از سرنگ های پلاستیکی مدرج و بن ماری کم هزینه و راه اندازی آن آسان باشد.

هدف

این پژوهش به منظور ارزیابی استفاده از سرنگ های پلاستیکی به جای سرنگ های شیشه ای در روش تولید گاز برای ارزیابی برخی از مواد خوراکی انجام شد.

روش کار

مواد خوراکی شامل علوفه یونجه، علوفه چچم، دانه جو، دانه ذرت، کنجاله سویا و کنجاله کلزا بود. از سرنگ های شیشه ای و دو نوع از سرنگ های پلاستیکی شامل نوع اول و دوم (به ترتیب با کیفیت بالا و متوسط) استفاده شد. فراسنجه های تولید گاز با استفاده از مدل های رایج تعیین شده و داده های حاصل در قالب طرح کاملا تصادفی تجزیه و تحلیل شدند.

نتایج

نتایج مربوط به حجم خالص گاز تولید شده از مواد خوراکی (به جز دانه جو) در ساعت 6 اندازه گیری بین سرنگ های شیشه ای و پلاستیکی نوع اول تفاوت معنی داری را نشان نداد. در ساعت 24 تفاوت معنی داری بین سرنگ های شیشه ای و پلاستیکی از نظر حجم گاز تولید شده به جز دانه ذرت و کنجاله کلزا وجود داشت. بین سرنگ های شیشه ای و پلاستیکی نوع اول و دوم از نظر پتانسیل تولید گاز برای همه مواد خوراکی به جز کنجاله کلزا تفاوت معنی داری وجود داشت. انرژی قابل متابولیسم، اسیدهای چرب کوتاه زنجیر و قابلیت هضم ماده آلی برآورد شده از مواد خوراکی مختلف نشان داد که بین سرنگ های شیشه ای و پلاستیکی نوع اول فقط برای دانه ذرت و کنجاله کلزا تفاوت معنی داری وجود نداشت. ضرایب همبستگی بالایی (98/0 - 90/0 = r) بین نتایج حاصل از سرنگ های شیشه ای با سرنگ های پلاستیکی نوع اول مشاهده شد.

 نتیجه گیری نهایی

عدم معنی داری نتایج در برخی از مواد خوراکی و وجود ضرایب همبستگی بالا بین نتایج حاصل از سرنگ ها نشان می دهد که امکان جایگزینی سرنگ های پلاستیکی با کیفیت بالا به جای سرنگ های شیشه ای وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2157958 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!