روایی خرده مقیاس های آزمون ریاضی تیمز2007 دانش آموزان ایرانی پایه چهارم برای پیش بینی نمرات آزمون کلاسی ریاضی سال های تحصیلی 1385تا 1389: مطالعه طولی

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این مطالعه درصدد بوده که روایی حیطه های محتوایی و شناختی آزمون ریاضی تیمز 2007 را به منظور پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان شرکت کننده در سال های بعد بررسی نماید. برای بررسی روایی پیش بینی اطلاعات متغیر ملاک در چهار مقطع زمانی 20روز، یک سال، دو سال و سه سال بعد از اجرای مطالعه تیمز 2007جمع آوری شد. در این پژوهش از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شده است؛ تمام 395 دانش آموز شهر تهران که در مطالعه تیمز2007 شرکت نمودند، نمونه این مطالعه را تشکیل می دهند. در این مطالعه نمرات حیطه های محتوایی(اعداد، اشکال هندسی و نمایش داده ها)و حیطه شناختی (دانش،کاربردو استدلال) آزمون ریاضیات مطالعه تیمز2007 به عنوان متغیر پیش بین انتخاب شدند؛ نمرات پیشرفت تحصیلی همان دانش آموزان در آزمون کلاسی ریاضی دانش آموزان شرکت کننده در مطالعه تیمز2007 در پایه چهارم، پنجم، اول راهنمایی و دوم راهنمایی سال های تحصیلی1385 تا 1389 نیز به عنوان متغیر ملاک انتخاب شده است. نتایج این مطالعه نشان دادکه حیطه های محتوایی و شناختی آزمون ریاضی تیمز2007 از روایی مناسبی برای پیش بینی نمرات آزمون کلاسی ریاضی پایه چهارم، پنجم، اول راهنمایی و دوم راهنمایی برخوردار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2159438 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!