مروری بر زیست شناسی و توانایی بیماری زایی باکتری Photorhabdus luminescens هم زیست نماتد بیمارگر حشرات Heterorhabditis bacteriophora به عنوان عامل مهار زیستی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

نماتدهای بیمارگر حشرات متعلق به خانواده های Heterorhabditidae و Steinernematidae عوامل کنترل زیستی حشرات هستند. باکتری Photorhabdus luminescens همزیست نماتد (Heterorhabditidae)  Heterorahbitis bacteriophora است که در روده نماتد همزیست خود مستقر بوده، فاکتورهای بیماری زا، ترکیبات سمی و ضدمیکروبی متعددی را تولید می کند که امکان کشتن حشرات میزبان و همچنین نماتدهای غیر همزیست از جمله نماتدهای بیمارگر گیاهی را فراهم می آورد. با توجه به ویژگی های بیماری زایی و توانایی آلوده کردن دامنه وسیعی از حشرات آفت، رابطه Ph. Luminescens - H. bacteriophora گزینه امیدبخشی برای استفاده در کشاورزی در زمینه تولید انبوه عوامل کنترل زیستی است، چراکه با توجه به دامنه وسیع میزبانی و عدم تاثیر روی موجودات غیر هدف و محیط زیست، امکان کنترل موثر گونه های مختلف حشرات را با یک ترکیب طبیعی به جای چندین ترکیب شیمیایی فراهم می آورد. علاوه براین، انتقال موفقیت آمیز ژن tcdA که کدکننده پروتئین کشنده علیه حشرات گیاهخوار است، از Ph. luminescens به گیاه Arabidopsis thaliana به منظور کنترل آفات گیاهخوار نیز احتمال جایگزینی این باکتری با Bacillus thuringiensis را در تولید گیاهان تراژن افزایش می دهد. در این مقاله به معرفی این باکتری و ویژگی های آن برای استفاده در کنترل آفات کشاورزی پرداخته شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2163372 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!