ارزیابی ریسک ایمنی در محیط های آموزشی: یک مطالعه موردی در دانشگاه علوم پزشکی قم

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

توجه به اصول ایمنی می تواند علاوه بر کاهش ریسک حوادث، آسیب ها و پیامدهای انسانی و مالی، ضامن راندمان و اثربخشی بالا و در نتیجه بهره وری مستمر یک سازمان باشد. مهمترین گام در استقرار یک شرایط ایمنی بهینه، تحلیل و ارزیابی وضعیت و شرایط موجود ایمنی یک سازمان می باشد. لذا، این مطالعه با هدف ارزیابی ریسک ایمنی در دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی قم طراحی و اجرا شده است.

روش

دامنه این مطالعه HSR شامل دانشکده های بهداشت، پزشکی و پیراپزشکی، دندان پزشکی، پرستاری و مامایی، طب سنتی ایرانی و سلامت و دین دانشگاه علوم پزشکی قم بود. این مطالعه در سال 1398 اجرا شده است و حیطه های مورد ارزیابی شامل منابع خطر مرتبط با ایمنی (حریق و انفجار، سقوط افراد و اشیا، برق و خطرت ثانویه) بود. این مطالعه در سه فاز (1) تشریح و تحلیل سیستم، (2) شناسایی منابع خطر و (3) ارزیابی میزان ریسک ایمنی مطابق با استاندارد نظامی آمریکا (MIL-STD-882) اجرا شد.

یافته ها

بر اساس نتایج تشریح سیستم و شناسایی منابع خطر 228 منبع خطر در دانشکده های مورد مطالعه شناسایی شد. نتایج ارزیابی ریسک ایمنی بر اساس ماتریس ریسک دو بعدی احتمال و شدت نشان داد که 39 منبع خطر دارای ریسک پایین و قابل قبول، 71 منبع خطر دارای ریسک بالا و غیرقابل قبول و همچنین 118 منبع خطر دارای ریسک متوسط بودند.

نتیجه گیری

 یافته های این مطالعه بیانگر این بود که علی رغم تصور عمومی برای ایمن بودن و یا کم خطر بودن محیط های آموزشی، این محیط ها نیازمند توجه بیشتری درباره مسایل ایمنی می باشند. پیشنهاد می شود در این محیط های آموزشی یک برنامه مدیریت ریسک شامل شناسایی و ارزیابی ریسک و همچنین ارایه راهکارهای عملی برای کاهش ریسک ایمنی به منظور  استقرار یک شرایط ایمنی بهینه طراحی و اجرا شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
586 تا 593
لینک کوتاه:
magiran.com/p2165695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!