طراحی و روانسنجی پرسشنامه سنجش حرکات کششی در محیط کار مبتنی بر الگوی فرانظریه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

الگوی فرا نظریه ای الگویی است که به تغییرات جزیی پیشرفت یک رفتار، بسیار حساس است. از این رو الگوی فرانظریه ای در مقایسه با سایر الگوهای تغییر رفتار که به پدیده ها نظر همه یا هیچ دارند برای سنجش فعالیت جسمانی بسیارکاربردی تر است. با توجه به این که پرسشنامه مشابهی در خصوص انجام حرکات کششی در محیط کار بر اساس جستجوهای انجام شده یافت نشد، این مطالعه با هدف استاندارد سازی و تعیین روایی و پایایی پرسشنامه سنجش حرکات کششی در محیط کار کارمندان دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است.

مواد و روش ها

در این مطالعه پس از جستجوی متون و مطالعه پرسشنامه ها و ابزارهای مشابه موجود و از میان ابزارهای موجود و مرتبط، پرسشنامه اولیه طراحی شد. ابتدا با استفاده از نظرات متخصصین، اعتبار ظاهری و محتوایی سوالات پرسشنامه سنجیده شد. سپس قابلیت فهم سوالات پرسشنامه بر اساس نظرات 10 نفر از کارمندان بررسی شد. در انتها به منظور تعیین پایایی با روش آزمون-باز آزمون روی 30 نفر از کارمندان، آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی با استفاده از نرم افزار spssبه دست آمد.

یافته ها

پس از انجام اصلاحات لازم با استفاده از نظرات متخصصین، در نهایت پرسشنامه با افزایش تعداد پرسش های حیطه خودکارآمدی از6 سوال به 7 سوال، کاهش تعداد پرسش های حیطه منافع حرکات کششی از 10 سوال به 5 سوال، افزایش تعداد پرسشهای حیطه موانع حرکات کششی از 4 سوال به 7 سوال و افزایش تعداد پرسشهای حیطه رفتار از 5 سوال به 20 سوال، تدوین گردید. در مرحله تعیین اعتبار، هر 40 سوال دارای روایی محتوایی قابل قبول (8/0 تا 99/0) بود. همچنین حداقل 80 درصد سوالات از نظر گروه هدف قابل قبول تشخیص داده شدند. مقدار ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی به ترتیب 86/0 و 7/0 به دست آمد.

بحث و نتیجه گیری

پرسشنامه طراحی شده مبتنی بر سازه های الگوی فرانظریه ای جهت مداخله آموزشی بر ارتقاء حرکات کششی کارکنان از روایی و پایایی قابل قبول برخوردار است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
606 تا 613
لینک کوتاه:
magiran.com/p2165698 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!