بررسی ترکیبات فیتوشیمیایی و فعالیت آنتی اکسیدانی کاهوی مواج‎ (Lactuca undulata Ledeb.) در 5 رویشگاه طبیعی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کاهوی مواج‎ (Lactuca undulata Ledeb.) گیاهی یکساله از تیره کاسنی است. یکی از مهم ترین ترکیبات فیتوشیمیایی سازنده این گیاه که در صنایع دارویی و غذایی اهمیت دارد، شیکوریک اسید است.

هدف

هدف از تحقیق حاضر بررسی ترکیبات فیتوشیمیایی و فعالیت آنتی اکسیدانی کاهوی مواج جمع آوری شده از رویشگاه های مختلف ایران است.

روش بررسی

به این منظور ساقه گیاهان در فاز زایشی از قم، بیارجمند، دشت میرزابایلو در خراسان شمالی، فیروزکوه و چشمه علی دامغان جمع آوری شدند. سپس میزان شیکوریک، کافییک و کلروژنیک اسید با دستگاه HPLC آنالیز شدند. همچنین میزان فنل، فلاونویید و تانن کل اندازه گیری شد. فعالیت آنتی اکسیدانی نمونه ها به روش DPPH مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج

داده های حاضر نشان داد که نمونه های جمع آوری ‎شده از فیروزکوه، بیشترین میزان شیکوریک اسید (5/3 میلی‎گرم بر گرم وزن خشک) و نمونه‎های قم، بیشترین میزان کافییک اسید (26/1 میلی‎گرم بر گرم وزن خشک) را داشتند. همچنین میزان فنل کل از 53/13 در نمونه های فیروزکوه تا 86/18 میلی گرم در هر گرم وزن خشک در نمونه های قم متغیر بود. نتایج حاصل نشان داد که میزان فلاونویید کل در بین نمونه های جمع‎آوری شده از 5 منطقه مختلف در سطح 5 درصد و میزان تانن کل در سطح 1 درصد تفاوت معنی داری با یکدیگر داشتند. از طرفی دیگر بالاترین و کمترین فعالیت آنتی اکسیدانی به ترتیب مربوط به نمونه‎های جمع آوری شده از قم و بیارجمند بود.

نتیجه گیری

نتایج حاضر نشان داد که کاهوی مواج جمع آوری شده از فیروزکوه بالاترین میزان شیکوریک اسید را داشته و می تواند به عنوان یک گیاه بومی ایران منبع مناسبی برای تولید شیکوریک اسید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p2168878 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!