بررسی اثر تنش خشکی بر بیان ژن های دخیل در بیوسنتز مونوترپن و سزکوئی ترپن ها و ترکیبات اسانس در ریحان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ریحان (Ocimum basillicum L.) یکی از مهم ترین گیاهان دارویی متعلق به خانواده Lamiaceae است که اسانس آن حاوی ترکیبات ترپنوییدی مهمی مانند مونوترپن و سزکویی ترپن ها می باشد. این ترکیبات به طور وسیعی به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرند.

هدف

هدف از این تحقیق، بررسی اثر تنش خشکی بر بیان برخی ژن های دخیل در بیوسنتز مونوترپن و سزکویی ترپن ها و ترکیبات اسانس ریحان بود.

روش بررسی

تنش خشکی در سه سطح 100 (شاهد)، 75 و 50 درصد ظرفیت زراعی در مرحله 8-6 برگی اعمال شد. بیان ژن‎هایی از جمله سلینن سنتاز (SES)، بتا- میرسن سنتاز (MES)، گاما- کادینن سنتاز (CDS)، آلفا- زینجبرن سنتاز (ZIS) و ژرانیول سنتاز (GES) و ترکیبات تولید شده توسط این ژن ها در رقم کشکنی لولوی گیاه ریحان، در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تیمار و سه تکرار ارزیابی شد.

نتایج

تجزیه داده های مربوط به مطالعه بیان ژن ها نشان داد که تنش خشکی 75 و 50 درصد ظرفیت زراعی بیان ژن GES را به ترتیب 2 و 8/3 برابر، بیان ژن MYS را به ترتیب 16 و 4/17 برابر و بیان ژن ZIS را به ترتیب 31/1 و 41/1 برابر نسبت به کنترل افزایش می دهد در حالی که بیان ژن SES تقریبا ثابت و بیان ژن CDS کاهش یافت.

نتیجه گیری

نتایج تجزیه واریانس و مقایسه میانگین تیمارها برای ترکیبات ژرانیول، بتا- میرسین و گاما- کادینن نشان داد تنش خشکی میزان ژرانیول را کاهش، ولی میزان ترکیبات بتا- میرسین و گاما- کادینن را افزایش می دهد همچنین نتایج نشان داد که تغییرات بیان ژن MYS با روند تغییرات بتا- میرسن مطابقت دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
204 تا 212
لینک کوتاه:
magiran.com/p2168888 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!